NLA: Flere myter om cabotage
Da de nordiske vognmandsorganisationer, samlet i Nordic Logististics Association, NLA, holdt årsmøde i Bruxelles tirsdag, var der enighed om og frustration over, at EUs transportpolitik stadig baserer sig på det, man betegner som formodninger og gammel viden.
"Indtil videre har ingen sat sig ned og tænkt nærmere over, hvorfor tingene fungerer, som de gør. Her er politikken på cabotageområdet et godt eksempel. Der er stadig en tro på, at cabotage gavner effektivitet og tomkørsel, men ingen har indtil videre formået at bevise, at det har den forventede positive effekt," lyder det på baggrund af mødet.
"I stedet kan man iagttage de samme transportmønstre som før i de nordiske lande, der blot udføres af andre operatører og chauffører fra andre lande. Det er ikke i sig selv effektivt. Det gør blot transport billigere uden nogen fordel for de enkelte landes transportører," lyder det videre.
Fælles nordisk holdning
Årsmødet afslørede en fælles nordisk holdning til, hvordan transportmarkedet i det europæiske fællesskab skal fungere i fremtiden. Det viste debatten om EU-Kommissionens kommende udspil om mobilitet på arbejdsmarkedet og den forestående vejtransportpakke.
»NLAs årsmøde har vist, at sammenholdet blandt organisationerne er så stærkt som aldrig før i bestræbelserne på at sikre, at det også i fremtiden vil være muligt at drive en transportvirksomhed, når man er etableret i de nordiske lande,« siger direktør for NLA, Søren H. Larsen.
»Vores medlemmer er bekymrede over udviklingen på transportmarkedet i dag, og vi deler deres frustrationer. Drøftelserne på mødet fokuserede i høj grad på behovet for at sikre, at reglerne i EU ikke bidrager til social dumping men i stedet skaber fair og lige konkurrencevilkår.«
[add:499]
[add:468]