DEBAT: Hele Hærvejsmotorvejen skal med i forundersøgelse
Folketinget skal i den nye samling i gang med at drøfte og udmønte et af de mest fornuftige og fremtidsrettede forslag i regeringsgrundlaget: En ny midtjysk parallelmotorvej til aflastning af E45, også kaldet Hærvejsmotorvejen. Den første etape på strækningen Give-Billund-Lunderskov er skrevet ind i regeringsgrundlaget, og det er et naturligt sted at starte.
Men det er lige så naturligt og yderst vigtigt, at forundersøgelsen lige fra starten omfatter hele Hærvejsmotorvejen fra nord til syd. Ellers får vi ikke det fulde billede af vejens potentiale for aflastning, udvikling og vækst og dermed det rigtige beslutningsgrundlag for politikerne.
Det kræver kun almindelig sund fornuft og et landkort at se, hvorfor Hærvejsmotorvejen grundlæggende er en rigtig god ide. En midtjysk parallelmotorvej med en direkte og kortere nord-syd linjeføring vil både aflaste trafikken på E45, betjene Billund Lufthavn og give ny luft til den stærke vækst i Østjylland samt løfte konkurrenceevnen for virksomhederne i det vigtige industribånd op gennem Jylland, som er rygraden i vores vareeksport og velfærd.
Men vi skal selvfølgelig have flere facts på bordet for at træffe de rigtige beslutninger med hensyn til linjeføring og samspillet med den øvrige infrastruktur. Derfor er det vigtigt at få analyseret hele billedet fra – uanset, om parallelmotorvejen anlægges i etaper eller ej.
Vi mangler den store, brede undersøgelse af de samfundsøkonomiske effekter ved Hærvejsmotorvejen, ikke kun for de trafikale virkninger, men også for de afledte effekter for vækst og beskæftigelse. Med den rigtige linjeføring vil nye virksomheder og arbejdstagere blive koblet på motorvejsnettet og give et markant løft for helt nye områder, hvor erhvervslivet lige nu kæmper og overlever på trods af infrastrukturen.
I Hærvejskomitéen har vi undersøgt et delområde, nemlig fremstillingsindustrien. Den vil få store, gevinster ved Hærvejsmotorvejen, skabe over 1800 varige job og sende mange millioner ekstra i de slunkne kommunekasser – hvert eneste år. Men vi har desværre ikke budget til at undersøge, hvad Hærvejsmotorvejen vil betyde for andre store sektorer som f.eks. transportbranchen, turisme, bygge og anlæg, detailhandel og serviceerhverv.
Potentialet er så tydeligt, at det kalder på en gennemgribende, grundig og selvfølgelig uvildig analyse. Når den dokumentation er på bordet, er jeg overbevist om, at alle kan se, hvorfor Hærvejsmotorvejen har det rigtige fremtidsperspektiv for hele Vestdanmark. Vel at mærke når vi får en hel løsning og ikke kun en halv.
Poul Andersen, formand for Hærvejskomitéen, medlem af regionsrådet for Syddanmark og tidl. MF (S),
Drejøvænget 45
5500 Middelfart
[add:502]