23948sdkhjf

Stor interesse for boglig førstehjælp

Et nyt initiativ sætter fokus på at styrke læse-, skrive- og regnefærdighederne hos landets chauffører og lagermedarbejdere.

Projekt Basis har til formål at forbedre disse færdigheder hos landets transportmedarbejdere ved at tilbyde arbejdsgiverne gratis konsulentbistand til at afsøge muligheder for efteruddannelse og støtteordninger. Bag Projekt Basis står Transportens Udviklingsfond, som er et samarbejde mellem 3F og ATL.

Initiativets konsulenter har allerede gennemført de første 57 virksomhedsbesøg, og projektchef Magnus Købke fra Transportens Udviklingsfond glæder sig over, at projektet er blevet vel modtaget:

»Vi ved, at der er rigtig travlt ude i virksomhederne, så det glæder os, at vognmændene alligevel afsætter tid til at drøfte udfordringer i det daglige og behovet for at hæve fagligheden hos deres chauffører. Transportbranchen er i rivende udvikling i disse år, og vi kan se, at brugen af smartphones, tablets og terminaler kan give udfordringer for nogle chauffører. Derfor sætter vi nu ind med ekstra hjælp,« siger Magnus Købke.

Boglige kompetencer er nødvendige

Til at drive projektet har Transportens Udviklingsfond allieret sig med konsulenter fra NetværkØst, som bl.a. hjælper virksomhederne med at få struktureret undervisningsforløb. Kirsten Floris fra NetværkØst mener, at tilgangen i projektet, hvor konsulenterne aktivt kontakter virksomhederne, er altafgørende:

»Vi besøger virksomhederne som uvildige konsulenter med det ene formål at hjælpe dem, der har behov for det, og præsentere dem for nogle muligheder, som de måske ikke havde fået øjnene op for ellers. Virksomhederne kan også søge om midler til udviklingsprojekter med fokus på et særligt område. Det kan være gode råd til at skrive letlæselige ordre- og køresedler, hjælp til planlægning af et uddannelsesforløb, afholdelse af informationsmøder for chauffører, kurser i brug af applikationer på tablets og smartphones og meget andet,« siger Kirsten Floris.

 
Virksomheder øjner muligheder

En af de virksomheder, som har taget imod tilbuddet om at deltage i Projekt Basis, er renovationsvirksomheden Marius Pedersen. Her mener administrerende direktør Christian Møller, at projektet er den helt rigtige måde at tackle et lidt ømtåleligt emne:

»Problemer med basisfærdighederne kan være rigtig svært at snakke om, og derfor bifalder vi dette projekt. Nu har vi har fået lagt en plan for, hvordan Projekt Basis skal komme ud til alle vores afdelinger, så medarbejdere får tilbuddet om at blive bedre på nogle områder, som volder dem problemer. Vi tror, at tilgangen med at samle folk i små grupper med oplæg fra eksperter er den helt rigtige vej, og mit bud er også, at Marius Pedersen ikke er den eneste virksomhed, som vil få øjnene op for mulighederne i Projekt Basis,« siger han.

[add:502]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.564