Partnerskab vil nedsætte brændstof-forbruget
Renault Trucks og seks partnere har netop lanceret EDIT (Efficient Distribution Truck) projektet, der har som målsætning at reducere distributionskøretøjers brændstof-forbrug med 13% sammenlignet med nuværende produktionslastvogne, takket være brugen af innovative teknologier. Prototypen, som skal anvendes, bliver en Renault Trucks D Wide Euro 6 (CAB 2,3 M) opbygget med kølekasse. EDIT projektet er blevet kvalitetsstemplet af LUTB Transport and Mobility System.
Efter Optifuel Lab 2, laboratoriekøretøjet, som forener teknologiske nyskabelser designet til reduktion af langdistancelastbilers brændstofforbrug, så udvider Renault Trucks sin forskning af distributionskøretøjer, og har netop lanceret EDIT (Efficient Distribution Truck) projektet, baseret på Renault Trucks D Wide (D CAB 2,3). Seks partnere deltager i projektet: Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA de Lyon (LamCoS) og IFSTTAR (LICIT).
Projektet er blevet kvalitetsstemplet af LUTB og finansieres via støtte fra FUI Regions fonden.
Formålet er at designe og udvikle en demolastvogn til køleindustrien, men med et 13% lavere brændstofforbrug end en lignende Euro 6 distributionslastvogn. Denne demolastvogn skal benytte teknologi, der vil blive kommercielt tilgængelig i 2020. En teknologi, som hver partner med hver sin ekspertise, har bidraget til at forbedre.
”Driving aid system”
Projektet er baseret på forskellige forskningsområder. For det første bliver bilens aerodynamik og kølekassen forbedret. Dernæst bliver prototypen tilpasset et lavspændings- hybrid-system, som genvinder dele af bremseenergien ved at tilbageføre energi via et elektrisk system. Dette vil blive anvendt til at drive hjælpeudstyr ved udvundet elektrisk energi og kan også give støtte til forbrændingsmotoren.
Et andet forskningsområde drejer sig om udviklingen af et nyt “driving aid system”. Det skal kunne tilsluttes trafiklys og gøre det muligt at forudse, hvornår lysene skifter. Dette, for at definere en hastighedsprofil, der minimerer brændstofforbruget. Derudover vil det også give chauffører mulighed for at vælge den mest økonomiske rute. Endelig vil prototypen skulle teste nye dæk med en lavere rullemodstandskoefficient. EDIT projektet forventes at kunne levere den første lastvogn i 2018.
I sidste ende forventes dette projekt at føre til nye markeder for distributionskøretøjer i Europa.
[add:496]