Ny kampagne skal gøre det populært at køre lastbil
3F og arbejdsgiverforeningen ATL indgår en sjælden alliance og søsætter nu den fælles kampagne "Job i transport", der skal gøre op med chaufførjobbets blakkede ry og tiltrække flere unge til førerhusene.
Ifølge branchens egne beregninger vil der om få år mangle op mod 4.000 chauffører, hvis det ikke lykkes at gøre det mere populært at køre lastbil.
En væsentlig årsag til de mange tomme pladser i lastbilerne er branchens blakkede ry, hvilket senest er blevet dokumenteret i en undersøgelse fra analyseinstituttet Voxmeter. Her blev jobbet som chauffør primært associeret med ord som "usundt", "ensomt", "lavstatus" og "ringe arbejdsvilkår".
Men det billede er misvisende, mener både 3F Transport og ATL.
3F og ATL sidder normalt på hver sin side af bordet i forhandlinger om overenskomsterne, men i regi af Transportens Udviklingsfond, som de to organisationer administrerer sammen, lancerer de nu den fælles kampagne.
»Vi er oppe mod en tendens til, at mange unge ikke overvejer ret mange andre muligheder end gymnasiet, når folkeskolen er afsluttet. Derfor er kampagnen i lige så høj grad målrettet forældrene. Når de taler med deres børn om forskellige muligheder, skal de også kunne pege på uddannelsen som lastbilchauffør, hvilket sker alt for sjældent. Der er ingen tvivl om, at der er gode fremtidsmuligheder inden for transportfaget. Det vil vi med denne kampagne gøre alt, hvad vi kan for at vise,« fortæller Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F og formand for Transportens Udviklingsfond.
Gode historier fra førerhuset
Med kampagnen "Job i transport" vil 3F og ATL - med hjælp fra nuværende chauffører og virkelige historier fra landevejen - tale direkte til de unge og deres forældre via sociale medier, en kampagnehjemmeside, digitale annoncer og senere events på uddannelsesinstitutioner. Budskabet er, at transportbranchen tilbyder en attraktiv fremtid med alsidige arbejdsdage, spændende udfordringer og gode muligheder for videreuddannelse.
»Som chauffør har man et selvstændigt arbejde med et stort ansvar. Det er et udadvendt job, hvor man er tæt på kunderne, og man får en god overenskomstmæssig løn. De positive sider ved at være chauffør er trængt i baggrunden de senere år. Dem skal vi have frem nu,« siger Lars William Wesch, direktør i ATL.
Kampagnen er bl.a. synlig på sociale medier, i digitale medier og på kampagnehjemmesiden www.jobitransport.dk.
[add:499]
[add:493]