Sprinter lanceres som 6x6
Mercedes-Benz Sprinter lanceres nu i en udgave med træk på yderligere to hjul – nemlig en 6-hjulstrukken 6x6-model på tre aksler.
»Med fem spærre-differentialer skal der meget til, for at Sprinter 6x6 ikke kan tage fat i underlaget. Desuden betyder den fleksible bogie-bagaksel, at dækkene har god kontakt med underlaget selv i kuperet terræn,« siger Søren Christensen, salgschef for Mercedes-Benz varebiler i Danmark.
Selve opbygningen foretages af all-wheel-drive eksperterne hos Oberaigner i Rostock i det nordlige Tyskland. Oberaigner har produceret all-wheel-drive systemer til Mercedes siden 1980erne og virksomheden leverer også teknikken til firehjulstrækket til den fabriksbyggede Sprinter 4x4.
6-hjulsdriften er permanent, og kraften fordeles ved normal kørsel med 35 % foran og 65 % bag. De to bagaksler fordeler yderligere kraften mellem sig i forholdet 60/40 med mest træk på den forreste af de to bagaksler.
Den maksimale lastekapacitet er forhøjet til op til 4 ton, og Sprinter 6x6 kan køre igennem 60 cm dybt vand. Sprinter 6x6 bygges på en 5 tons Sprinter, som leveres med langt chassis. Således er det også muligt at få Sprinter 6x6 med dobbelt mandskabskabine.
Meromkostningen for en Sprinter 6x6 lander på 300.000 kr. ekskl. moms sammenlignet med den 2-hjulstrukne variant.
[add:38]