23948sdkhjf

DEBAT: Alkolås er vel trafiksikkerhed

Jeg kan kun bakke dit forslag op, Frank Segall, og jeg er ikke sikker på, at det strider så voldsomt imod EU-bestemmelserne –trods alt.

Hvis vi starter med dokumentation for, hvor køretøjet har været, og hvad det har foretaget sig, så siger EU-Forordningen dette:

Kapitel III, Cabotagekørsel, Artikel 8, Generelt princip.

»National godskørsel, der udføres i værtsmedlemsstaten af en ikke-hjemmehørende transportvirksomhed, anses kun for at være i overensstemmelse med denne forordning, hvis transportvirksomheden kan forelægge klart bevis for den indgående internationale transport, samt bevis for hver efterfølgende cabotagekørsel, der er udført der.«

Omkring Flådestyringssystemer så ved jeg ikke, om der kan skjules noget i dette, som ikke burde være at finde i den krævede dokumentation. Jeg ved nok for lidt om sådan et system til, at jeg kan komme nærmere ind på det.

Men Danmark har jo en lov der kræver samme krav om dokumentation som EU-Forordningen gør.

Derfor burde der være mulighed for at foretage kontrol, og så kunne man jo tilbageholde køretøjet, indtil denne dokumentation ender op med at være fyldestgørende.

Alkolås er vel at betragte som trafiksikkerhed og burde ikke kunne give problemer hos EU.

Det er værd at huske på, at en EU-lov altid trumfer en national lov, men kun hvis der findes en EU-lov der er trådt i kraft.

Dog tror jeg, at et krav om Alkolås skal være generelt for ikke at få karakter af forskelsbehandling.

Dan F. Jørgensen
Kongsbergparken 8 F
5400 Bogense

[add:338]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062