Den nye minister mødte de nordiske vognmænd
Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt (V) mødtes med topcheferne for de nordiske vognmandsorganisationer hos DTL.
Han var inviteret til møde med Nordic Logistics Association (NLA), der er samlet i København for at lægge strategier for det videre arbejde med særligt den bebudede vejtransportpakke fra Kommissionen i 2016.
»Ministeren fik en briefing om de forskellige organisationer bag ved NLA og baggrunden for stiftelsen af alliancen tilbage i 2012. 18.000 vognmænd har vægt og en fælles og tydelig stemme, som gør, at budskabet bliver bedre hørt, når branchens forhold skal bringes op for EU. Vi bidrager til en mere kvalificeret dialog med myndighederne,« fortæller formand for NLA og adm. direktør i DTL, Erik Østergaard.
Fair konkurrence og varebiler
Hans Chr. Schmidt fik først og fremmest syn for sagn om, at nordiske organisationer har et fælles ønske om et fair og lige indre marked – med ret til at udvikle en bæredygtig forretning baseret på respekt for reglerne og ingen social dumping, lyder det i en pressemeddelelse fra DTL.
NLA slog endnu en gang fast, at EU må reagere mod social dumping, ulovlige ansættelser, underbetalte medarbejdere og dårligt arbejdsmiljø. Desuden skal reglerne for cabotage opdateres og suppleres for at sikre fair og lige forhold for alle vognmænd i EU. Cabotage skal være undtagelsen – reglen skal være etablering, lyder det fra DTL.
»Vi var også omkring forholdet med varebiler – altså køretøjer under 3,5 ton. Der er i EU og blandt medlemmerne i den internationale vognmandsorganisation IRU en stigende erkendelse af, at der særligt her skal indføres ordnede forhold, og at dette segment ikke må blive glemt, når vi taler om at bekæmpe udnyttelse af ulige vilkår på det europæiske transportmarked. Den eksplosive vækst i pakkehandelen og den store fokus på de tunge lastbiler kan friste nogle til at bruge vægtgrænsen som dække,« siger Erik Østergaard.
Modulvogntog og vejafgifter
Endelig var udbredelsen af modulvogntog og problemerne med at indføre vejafgifter som en løsning på problemer på bordet, da begge emner forudses at blive væsentlige elementer i en kommende vejtransportpakke.
»Vi må have EU til at forstå, at større kapacitet både gavner miljø og effektivitet i det indre marked – og er at foretrække frem for afgifter, der blot er en hindring for mobilitet,« siger Erik Østergaard.
NLA er en sammenslutning af vognmandsorganisationerne i Danmark (DTL-Danske Vognmænd), Norge (NLF) og Sverige (SÅ). Den finske vognmandsorganisation SKAL er tilknyttet som associeret medlem.
[add:452]