Koldkurs snude-svensker runder to millioner
En opmærksom chauffør og en god mekaniker har stor betydning for en lastbils driftstid. De kan tage et problem i opløbet. En god føling med lastbilen betyder, at mislyde og små forandringer vedrørende lastbilen registreres.
Bent Lauritsen er den opmærksomme chauffør på den langsnudede Volvo-tankbil hos vognmandsfirmaet J. Chr. Koldkur. Trods stor omsorg for sin lastbil ved han godt, at den lever på lånt tid. Når den indkaldes til syn senere på året, er det slut. Lastbilen har Euro 3-motor og er dyrere i brænstof og vejafgift i Tyskland, hvor den kører meget.
»Det er ikke en dag, jeg ser frem til med glæde,« fortæller Bent Lauritsen om udsigten til at skulle skilles fra sin snudebil.
I pendulfart til Berlin
Bent Lauritsen er dagligt at finde på landevejen mellem Berlin og pelsdyrbranchens 12 foderfabrikker i Danmark. I tankbilen er der fjerkræaffald, der er en af ingredienserne i foderet til de danske mink, der får en stadig mere kontrolleret kost bestående af bl.a. soya, fedt, korn, fisk og fjerkræaffald – alle sammen godstyper, der transporteres ved forskellige temperaturer.
»Det er bedre at tage en planlagt omkostning end at få en ikke planlagt omkostning på et ubelejligt tidspunkt. Det giver længere driftstop. God planlægning er alfa og omega. Det skaber øget effektivitet, indtjening og er en faglig udfordring for os i det daglige,« fortæller Vagn Koldkur, der er anden generation i J. Chr. Koldkur og driver virksomheden med sin datter Betina og nevøerne Finn og Jørn Koldkur.
I dag har J. Chr. Koldkur Transport 50 tankbiler i daglig drift i Danmark og i udlandet, og ca. 65 procent af transporterne er for pelsdyrbranchen. Derudover transporterer virksomheden fødevarer og en del farligt gods.
[add:486]
[add:490]