23948sdkhjf

DAF præsenterer fremtidsbil

Med en vision om at forbedre transport-effektiviteten endnu mere har DAF bygget en prototype af en distributions-lastbil med en betydeligt lavere egenvægt. Takket være et nyt og patenteret chassisdesign samt brug af letvægtsmaterialer og

-komponenter opnås der med DAFs Future Truck Chassis Concept (FTCC) en vægtbesparelse på 500 kg på en 12 ton LF-lastbil.

FTCC er baseret på DAFs LF-serie, og lastbilerne er bygget af Leyland Trucks i tæt samarbejde med både Sapa Profiles UK og CSA Group. Målet var at opnå en højere nyttelast ved et lavere brændstofforbrug og dermed reducere CO2-emissionerne.

Udviklingsprojektet bag FTCC fokuserede på en række nye designkoncepter, der havde til formål at øge transporteffektiviteten. Der blev anvendt ekstruderet aluminium i stort omfang for at opnå et optimalt forhold mellem vægt og stivhed. For eksempel er bl.a. side- og tværvangerne, dele af affjedringen, karosserigulvet og endda den forreste underkøringskofanger fremstillet af aluminium.

Den forreste underkøringskofanger er monteret på et nydesignet og nypatenteret frontrammemodul. Dette modul er fastgjort til sidevangerne, da disse er kortere end lastbilen, hvorved der opnås optimal pladsudnyttelse. En anden patenteret løsning er, at karosserigulvet nu er integreret i chassisrammen, idet undervognen er indbygget i sidevangerne til hovedchassisrammen.

Ud over vægtbesparelserne omfattede projektet også en række andre avancerede elementer som f.eks. en uafhængig luftaffjedring foran med tandstangsstyring, som havde til formål at undersøge, hvilke forbedringer i forhold til kørekvalitet, styrepræcision og pladsudnyttelse der kunne opnås.

Lastbilen vil blive vist frem ved en række internationale begivenheder. FTCC-lastbilen er først og fremmest en studiemodel, og foreløbig er der ingen planer om at sende den på markedet.

[add:467]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063