DEBAT: Laugets holdning til en havnetunnel
Helt tilbage i 2009 udtalte overborgmester Frank Jensen sig i TV –Lorry under valgkampen, at København skulle have en havnetunnel. Jo før, jo bedre, men dog med eftersætningen: Hvis regeringen er med på ideen, er vi også.
Nu har vi fået en Venstre-regering, som er meget positive på ideen, så jeg håber, Frank Jensen kan huske sin udtalelse og dermed støtte op bl.a. ved at holde Morten Karbell i meget kort snor, så denne ikke forplumrer eller forhindrer sagen yderligere.
I 2011 udtalte den daværende socialdemokretiske trafikordfører Magnus Heunicke, at han ville give Københavns Kommune lov til at indføre bompenge, hvis der kom en S – SF regering. Man regnede med, at bompenge ville skabe et provenu på 2.2 mia. årligt. Havnetunnelen havde man ikke rigtig sat på dagsordenen dette år.
I 2012 blev drømmen om en havnetunnel skubbet endnu længere ud i fremtiden. Projektet blev ganske enkelt skrevet ud af det trafikforlig, der blev indgået den 29. februar, idet Enhedslisten, der jo har en ideologi om, at motorvejsnettet ikke skal udbygges, fik gennemtrumfet, at de 600 leasing-millioner udelukkende skulle bruges til den kollektive trafik. Det var ærgerligt. Det havde ellers været en god startkapital til tunnelprojektet.
2013 blev et godt år for transporterhvervet, da et flertal i Københavns Kommunes økonomiudvalg, godt nok i slutningen af november 2012, sagde ja til Transportministeriets bud på en overordnet linjeføring for en Københavnsk havnetunnel. Lauget har i årevis peget på, at gøre projektet til et offentlig-privat partnerskab, og denne ide fik opbakning af nogle af Danmarks største pensionskasser, nemlig ATP, PFA Pension Danmark og Sampension, da de gav udtryk for interesse i infrastruktur.
I 2014, da Magnus Heunicke var blevet transportminister, havde han en udmelding om, at regeringen snart ville komme med et forslag om en havnetunnel under Københavns Havn. Altså, hvis han kunne finde en holdbar finansiering. Der var lidt moralsk hjælp at hente hos overborgmester Frank Jensen. Han mente, man kunne starte med en lille stump af havnetunnelen, idet han havde tænkt sig en sænketunnel på nogle få hundrede meter i Nordhavnen for at få den tunge trafik væk fra Kongens Nytorv.
Nu har vi så fået en ny transportminister, Hans Chr. Schmidt, som jeg hilser velkommen. Han har allerede udtalt, at der skal igangsættes en undersøgelse af den Københavnske havnetunnel og mulighederne for finansiering måske ved bruge af OPP (offentlige private partnerskaber).
Dette har vi godt nok hørt før, men håbet er som sagt lysegrønt, når man læser en analyse fra Grontmij, som viser, at en havnetunnel vil skabe nye bredere effekter for 2.1 mia. over en 50 årig periode ud over de effekter, der kommer over den samfundsøkonomiske forretning på 2,8 mia. beregnet af Transportministeriet i en analyse i 2013.
Ud over disse store økonomiske gevinster er det ikke sagt, at der ikke er andre positive effekter af en havnetunnel, tværtimod. De økonomiske gevinster vil også uden tvivl komme Københavns Kommune og borgere til glæde.
Kjøbenhavns Vognmandslaug ønsker og håber derfor, at politikerne nu tager sig sammen ud fra førnævnte økonomiske gevinster og får sat projektet i gang. Men det er ikke alene økonomien, der tæller. Forureningen af luften vil også blive formindsket, da vi slipper for de mange bilkøer, som vi ved, skaber mere forurening. København vil også slippe med en masse unødig trængsel og støj, selv om Morten Karbell påstår det modsatte. En ting, vi heller ikke må glemme i debatten, er, at højresvingsulykker helt sikkert vil blive minimeret, når vi får bragt megen af trafikken under jorden og derved holder bl.a. de tunge lastbiler og bløde trafikkanter væk fra hinanden.
Lauget vil med stor interesse de kommende måneder følge, om det endelig vil lykkes at få startet projektet Københavns havnetunnel op og få det realiseret.
Jørgen Kjeld Jensen
Oldermand
Kjøbenhavns Vognmandslaug
[add:468]
[add:467]