Scania også klar til ny olie
Scania giver nu også grønt lys for, at lastbiler og busser, der opfylder Euro 5-normen, samt udvalgte lastbiler og busser, som opfylder Euro 6-normen, kan køre på det genanvendelige brændstof hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO). Når dette brændstof bruges i dieselmotorer i stedet for dieselolie, reduceres CO2-emissionerne med 85 procent.
Kemisk set er brændstoffet næsten identisk med konventionel dieselolie, men når det anvendes i dieselmotorer, giver det mulighed for at opnå en reduktion af CO2-emissionerne på 85 procent. På nuværende tidspunkt er merprisen for HVO i Sverige typisk under en krone, mens merprisen i Danmark er 4-5 kroner grundet brændstofafgifter. Olieskiftintervallerne er uændret for HVO sammenlignet med almindelig diesel.
For Scania var første skridt godkendelse af brug af HVO-brændstof i Euro 5-lastbiler og -busser, uanset kørselstype. Hvad angår Euro 6, skal der først udføres en række tests i samarbejde med et antal udvalgte større svenske transportvirksomheder.
»Hydrogeneret vegetabilsk olie er en interessant type brændstof, som har eksisteret i nogle år, men det tager tid at få gjort brændstoffet tilgængeligt idet både produktion og distribution har været begrænset,« siger Jonas Nordh, øverste chef for Scania i de nordiske lande.
»Hos Scania betragter vi på nuværende tidspunkt primært hydrogeneret vegetabilsk olie som et supplement til vores gasmotorer og til vores FAME- og RME-biodieselmotorer. Vi har også bebudet, at vi er i gang med at udvikle Euro 6-motorer til ED95 (Etanol). Hvis det er meningen, at købere af transportydelser og bilindustrien skal arbejde sammen og sikre markant reduktion af CO2-udslippet, er det nødvendigt, at vi får afdækket alle muligheder,« siger Nordh.
[add:467]