23948sdkhjf

Tunnel med økonomiske effekter for milliarder

En ny analyse fra Grontmij viser, at en havnetunnel i København vil skabe nye bredere økonomiske effekter for 2,1 mia. kr. over en 50-årig periode. Effekter der kommer ud over den samfundsøkonomiske forretning på 2,8 mia. kr., som Transportministeriet beregnede i deres samfundsøkonomiske analyse i 2013.

En havnetunnel i København vil reducere rejsetiden og dermed transportomkostningerne for godstransport, pendlere og forretningsrejser. Det giver mulighed for lavere priser til glæde for forbrugerne og øget produktion i virksomhederne. Endvidere vil virksomheder og ansatte lokalisere sig tættere på hinanden, hvilket øger produktiviteten.

Disse effekter skaber tilsammen bredere økonomiske effekter for ca. 2,1 mia. kr. over en 50-årig periode. Effekter, der ikke er medregnet i den samfundsøkonomiske analyse fra Transportministeriet i 2013.

Trafikal bypass-operation

Koordinator for Københavnertunnelgruppen, cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg siger:

»En Østlig Ringvej i København fungerer som en trafikal bypass-operation. Projektet blev anbefalet af Infrastrukturkommissionen tilbage i 2009, og fremstår samfundsøkonomisk rentabelt i Transportministeriets strategiske analyse fra 2013. Hertil kommer Produktivitetskommissionens anbefaling fra 2014 om at investere i trafik, hvor der er størst trængsel. Oveni dette viser den nye analyse fra Grontmij, at der er bredere samfundsøkonomiske effekter for et betydeligt milliardbeløb, hvilket blot er et yderligere argument for, at et forhåbentlig bredt flertal i Folketinget snarest kan tage de næste skridt i realisering af havnetunnellen.«

Analysechef for Grontmij A/S Brian Gardner Mogensen siger:

»Med analysen af de bredere økonomiske effekter af en havnetunnel i København er der nu skabt et mere fuldkomment økonomisk billede af en havnetunnel i København. Dels den samfundsøkonomiske forretning på 2,8 mia. kr. fra 2013 og dels bredere økonomiske effekter på 2,1 mia. kr. Men dermed ikke sagt, at der ikke er andre positive effekter af en havnetunnel. For det er der helt bestemt.«

[add:467]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08