23948sdkhjf

Kæmpe hul i Femern-budgettet

En uventet lav EU-støtte på 4,4 mia. kr. får nu den nytiltrådte transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt til at reagere. 

Transportkommissær Violeta Bulc har den 29. juni 2015 meddelt, at sænketunnel-projektet under Femern Bælt vil få tildelt en støtte på 589 mio. euro, svarende til knap 4,4 mia. kr., for perioden fra 2016 til 2019. De nærmere begrundelser for den tildelte støtte til Femern Bælt-projektet foreligger ikke på nuværende tidspunkt.

Der har ifølge transportkommissæren været en meget stor efterspørgsel på EU-midlerne. I alt var der udbudt 12 mia. euro (godt 89 mia. kr.) i ansøgningsrunden, men der blev i alt søgt om støtte for 36 mia. euro (godt 268 mia. kr.). 

Der vil inden 2020 blive mulighed for at søge om yderligere EU-støtte.

De syv partier, der står bag Femern Bælt-forbindelsen – Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, og Det Konservative Folkeparti – har tidligere aftalt, at den samlede økonomi i projektet skal revurderes i løbet af efteråret 2015. 

- En dramatisk nyhed

Hans Christian Schmidt vil dog drøfte situationen med forligspartierne hurtigst muligt.

»Det er en dramatisk nyhed, jeg har fået på min første dag i Transport- og Bygningsministeriet. Vi får kun omtrent halvdelen af det, vi har regnet med at få i EU-støtte til Femern Bælt-forbindelsen og kommer til at mangle over 4 milliarder kr. Det er alvorligt og så store beløb, at forligskredsen skal indkaldes omgående og have en orientering. Jeg forventer, at vi vil holde et møde inden for de allernærmeste dage, hvor vi vil vurdere, hvor vi står,« siger han.

På forligskredsmødet vil forligspartierne få en orientering om den tildelte EU-støtte og en status for den videre proces for projektet.

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064