23948sdkhjf

Flere spørgsmål til norsk mindsteløn

Nordic Logistics Association (NLA) har sendt et brev til det norske ”Arbejdstilsynet” for at få klarlagt de beslutninger, som det norske ”Tarifnemnda” har besluttet omkring aflønningen af chauffører på norsk territorium.

»NLA anser helt principielt mindstelønnen i Norge for et skridt i retning af mere ordnede forhold for norske – og nordiske – vognmænd og chauffører. Men det er samtidig også klart, at den norske beslutning om mindsteløn rejser en række praktiske spørgsmål, når det skal kombineres med EU-reglerne om udstationering,« udtaler direktør for NLA, Søren H. Larsen, i en pressemeddelelse.

Skal acceptere nationale forhold

NLA har gjort EU opmærksom på, at det skaber problemer at anvende udstationeringsdirektivet direkte på vejtransport. For vejtransporten kan i kraft af sin mobilitet og anvendelse af flere lag af underentreprenører omgå reglerne – og dermed alligevel undgå at være omfattet af mindstelønsreglerne i Norge, lyder det fra NLA

NLA har i sin henvendelse til de norske myndigheder også fremhævet problemerne med beregning af, hvad mindstelønnen så skal være i praksis. Den danske eksportkørselsoverenskomst giver en lavere løn pr. time end fx chauffører i national transport, men ved beregning baseret på den faktiske arbejdstid bliver den reelle timeløn væsentlig højere. Hertil kommer tillæggene i form af feriepenge, pension, arbejdsmarkedsbidrag mv.

»NLA ønsker, at de norske myndigheder i deres beslutningsgrundlag accepterer disse nationale forhold for den enkelte vognmand fra det land, han kommer fra,« udtaler Søren H. Larsen.

NLA har også i henvendelsen berørt spørgsmålet om dokumentation:

NLA foreslår de norske myndigheder, at man først påbegynder kontrol og håndhævelse af reglerne, når myndighederne har mere klare udmeldinger om blandt andet de forhold, som NLA har gjort opmærksom på.

[add:403]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063