23948sdkhjf

Stor transport-offensiv målrettet Vestjylland

Erhvervs- og politiske kræfter i Vestjylland står nu sammen i den hidtil mest omfattende offensiv for at styrke infrastrukturen i landsdelen. Virksomheder, organisationer og politikere slår til lyd for at forbinde Herning via Ringkøbing til Hvide Sande ved en såkaldt 2+1-vej, hvor antallet af vognbaner i hver retning stifter løbende fra et til to.

Folkene bag initiativet vil med en række initiativer over for landspolitikerne sikre, at Vestjylland i første omgang får den nødvendige VVM-undersøgelse og hurtigst muligt herefter får anlagt den ønskede vej.

Kampagnen for vejen møder opbakning fra tunge erhvervskræfter, vindmølleindustrien, turisme- og fiskerierhvervet og lokale myndigheder. En større delegation har netop lagt vejen forbi København for at tale med beslutningstagere og vil være synligt til stede under Folkemødet på Bornholm.

 
Mange lastbiltransporter

Borgmester i Ringkøbing-Skjern kommune, Iver Enevoldsen (V), slog tirsdag tonen an over for en kreds af beslutningstagere og interesserede i København. Her præsenterede de lokale profiler de tanker, der ligger til grund for kravet om 2+1-vejen:

»Vejen vil afhjælpe mange af de udfordringer, som Vestjylland står over for. Virksomhederne i området har behov for en bedre infrastruktur,« understregede borgmesteren.

Og dén bold greb i første omgang Arla Foods, der de senere år har investeret over 3 mia. kr. i produktions- og transportforhold alene i Ringkøbing-Skjern kommune:

»Der er ingen tvivl om, at vejprojektet vi skabe endnu flere arbejdspladser. Lige nu er det vanskeligt for os at rekruttere den nødvendige arbejdskraft. Videnstunge medarbejdere er en mangelvare, fordi transportforholdene vanskeliggør, at vi kan få besat akademiske stillinger,« sagde transportmanager hos Arla Foods, Dennis Bromberg Farskov.

Fødevareerhvervet beskæftiger over 1.100 medarbejdere i lokalområdet. Og Arla Foods alene står bag mere end 350 store lastbiltransporter gennem små landsbyer og lokalsamfund hvert eneste døgn. Også dé gener vil en 2+1-vej afhjælpe.

Formanden for Vestjysk Vognmandsforening, Poul Jørgensen, understregede også behovet for et moderne vejanlæg for også at sikre virksomheder som Vestas, fragtcentre og en række metalvirksomheder det bedst tænkelige grundlag.

[add:468]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.502