DEBAT: Konkrete løsningsforslag skal nok komme
Kære Morten
De konkrete ting, det for mig giver mening at kigge på i forbindelse med situationen på containerområdet, er især kombidirektivet og cabotagereglerne. Det gør EU-Kommissionen også i det kommende år.
Vores holdning til cabotagereglerne er, at de skal være klarere, nemmere at kontrollere og samtidig fortsat skal beskytte de nationale indenrigsmarkeder i tilstrækkelig grad. Vi synes absolut ikke, vi skal aflevere indenrigsmarkedet til østeuropæere eller andet godtfolk.
Det er dog heller ikke så enkelt, at jeg bare kan melde mine egne konkrete bud ud. Kunsten er at få hele medlemsflokken med – og den er som bekendt varieret og bred i ITD. Derfor må du nok leve i spænding lidt endnu med hensyn til helt konkrete løsningsforslag herfra. Men de skal nok komme.
Du er nok også nødt til at væbne dig med lidt tålmodighed, før Kommissionen kommer med deres forslag. Og herfra kan vi forvente et endnu længere politisk tovtrækkeri.
Den tirsdag eftermiddag, jeg var på havnen i Århus, var der ingen danske skibe ved kaj. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at man ikke kan konkludere noget ud fra en tilfældig eftermiddags observationer. Derfor har jeg lige kigget på Danmarks Statistiks hjemmeside og konstateret, at det ’kun’ er 83 procent af godset i danske havne, som håndteres af udenlandske skibe. 17 procent fragtes under dansk flag.
Det svarer nogenlunde til andelen af lastbiler med dansk nummerplade i vores store ’asfalthavn’ til Europa, nemlig Padborg-grænsen.
Nikolaj Stig Nielsen, Erhvervspolitisk chef i ITD
[add:471]