23948sdkhjf

DEBAT: Systematisk misfortolkning af reglerne

Jeg er glad for, at Nikolaj Stig Nielsen/ITD har sympati for fagbevægelsen og de seriøse vognmænds kamp for at bevare ordnede forhold og danske arbejdspladser, men det lyder nu lidt hult.

ITD er jo ret tavse lige netop omkring ordnede forhold og lønninger. Her tænker jeg på øst-chauffører, der bor i deres biler 3-4 måneder ad gangen (hvilket er ulovligt i forhold til køre- og hviletidsreglerne) og endda for så lille en løn, at de ikke har råd til at leve her i landet, ligesom et så langt ophold i en lastbil, som disse chauffører er udsat for, også medfører dårlig sundhed/hygiejne og afsavn fra familie og venner.

Jeg er også glad for, at Nikolaj Stig Nielsen ved selvsyn har set, at østeuropæiske biler er i overtal, når der køres containere, og at ITD endda vil kikke på, om der skulle være en skævvridning på containermarkedet.

Når jeg nævnte containerkørsel, er det fordi, at her er det meget tydeligt, at cabotagereglerne bliver misfortolket/misbrugt på det groveste, men som jeg ser det, vil ITD desværre ikke anerkende, at dette er et faktum, og at det også er et faktum, at der er firmaer, der har etableret sig her i Danmark med udenlandske biler og chauffører.

Disse danske firmaer disponerer med stor opmærksomhed på, at man kun kører de tre "lovlige" cabotageture, man "må", derefter kører bilerne til Tyskland, vender så tilbage til Danmark, kører et par "lovlige" cabotageture, vender så igen Tyskland, kommer tilbage –osv. osv.

Det har de gjort nu i mange år, det er sat i system, og det er ikke hensigten med cabotagereglerne.

Nikolaj Stig Nielsen har ret i, at cabotagekørsel ikke er et problem i alle afkroge af lastbiltransport. Men når man hver dag kører rundt på de danske veje, kan man jo se de udenlandske biler køre med de store danske speditørers trailere. Her er det også sat i system, således at man disponerer en eksporttur til Sverige, Norge eller Tyskland, kommer tilbage til Danmark, kører de lovlige cabotageture, og således fortsætter det. Det er ikke ulovligt, men det er ulovligt i forhold til køre- og hviletidsreglerne, fordi chaufførerne bor i deres biler i 3-4 måneder ad gangen.

P.S.: Den med de udenlandske skibe var da meget god.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

[add:403]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128