DEBAT: Chaufførmangel
Det er positivt at se flere steder i dagspressen, at der er flere beskæftiget i transportbranchen igen - desværre er der nok fremover et kæmpe problem i vente med at skaffe disse mennesker, da en rigtig stor del af dem, der magtede opgaven, er blevet "gået" og fundet andet arbejde, som mange af dem har det rigtig godt med, således at de ikke søger tilbage til det, mange desværre betragter som et skodjob, når de har prøvet noget andet.
Jeg kan ikke lade være at tænke på, om nogen fremover vil begå den bommert at vælge ukvalificeret arbejdskraft i forsøg på at hoppe over gærdet, hvor det er lavest, og derved forsøge at løse et problem ved at skabe et andet, der kan vise sig at være langt større, i det det eneste, man efter min opfattelse opnår med det, er, at man får dårligt uddannede chauffører, der kører på danske plader, i stedet for udenlandske. Så kan man da vist sige, man har skudt sig selv i fødderne og virkelig givet kunderne et incitament til at vælge udenlandske biler.
Desværre, mens jeg sidder og beskriver tingene, som jeg opfatter dem, bliver jeg bekræftet i min antagelse, idet en af vores chauffører er i røret og meddeler, at han efter seks års ansættelse har valgt at stoppe, da han har fået job på en fabrik, hvor de har lovet ham, han kun skal lave sit eget arbejde, hvilket han synes er et stort fremskridt, ligesom man har stillet i udsigt, at hvis han gør det godt, kan der måske være lønstigning i sigte, og hvis han blev syg, skulle han bare blive i sengen og meddele, hvornår han var klar igen.
Her var jeg jo selvfølgelig nødt til at acceptere mandens valg og sige tak for tiden, han har været her og ønske held og lykke fremover og se i øjnene, at der røg én mere af dem, det bliver svært at undvære. Men med en pengekasse, der støver, når den bliver åbnet, er det svært at tiltrække nye, som vil og ikke mindst kan klare opgaverne.
Bjarne Nielsen
Keravavej 10
9800 Hjørring
[add:468]