DEBAT: Vi kan ikke tillade os at være ensidige
Til Leif Therkelsen:
Det ligger slet ikke til mig at rende og være forarget. Jeg har i øvrigt ganske stor sympati for fagbevægelsens kamp for beskæftigelse og ordnede forhold for deres medlemmer.
Du har helt ret i, at alle organisationer kæmper for nogle interesser. Hvilke interesser man kæmper for, afgøres af de medlemmer, man har.
I ITD har vi både store og små vognmænd og nationale og internationale transportvirksomheder som medlemmer. Derfor kan vi ikke tillade os at være ensidige, men må lægge meget stor vægt på at få de rigtige fakta frem, når vi diskuterer branchens situation.
Jeg besøgte sjovt nok Århus Havn i tirsdags og fik en rundtur på hele arealet. På de inderste moler, hvor der mest lastes bulk og stykgods, var der flest danske biler. På den yderste mole, hvor der lastes containere, var de østeuropæiske lastbiler i overtal. (Skibene i havnen var i øvrigt alle udenlandske.)
De problemer, der måtte være med skæv konkurrence på containerområdet, vil ITD meget gerne være med til at kigge på. Vi skal bare passe på, at vi ikke automatisk tror, at containerfragtens udfordringer også findes på samme måde i alle andre afkroge af dansk lastbiltransport.
Det er den slags nuancer, der er vigtige for os, og som jeg savner i Cabotagestudien og debatterne omkring det.
Ang. ITD’s grænsetællinger så bliver de lavet og afrapporteret efter et fast system, og vores data er fuldt tilgængelige for offentligheden på vores hjemmeside. Vi gør meget ud af at opstille vores data på en neutral måde i tabeller og grafer, så dem, der måtte have andre vinkler end vores, kan arbejde med data på deres egen måde og træffe deres egne konklusioner.
Det samme vil Cabotagestudien også gerne ifølge deres projektrapport, men min opfattelse er desværre, at de ikke er lykkedes særligt godt med det indtil videre.
Nikolaj Stig Nielsen
Chef for erhvervspolitik og kommunikation, ITD
[add:403]