Antallet af job i lastbiltransporten stiger
Nye tal fra Danmarks Statistik viser en stigning i antallet af fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere i dansk vejgodstransport.Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik udarbejdet for brancheorganisationen ITD.
Ifølge opgørelsen var der for fem år siden 25.238 fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere i dansk vejgodstransport. Det helt friske tal for 2014 er på 26.835 fuldtidsbeskæftigede medarbejdere. Det svarer til en stigning på 6,3 procent eller 1.597 flere fuldtidsjob over de seneste fem år.
»Det er positivt, at vi som sektor igen kan være med til at skabe beskæftigelse i Danmark efter en finanskrise, som har været rigtigt hård ved hele transportmarkedet,« siger ITD’s erhvervspolitiske chef Nikolaj Stig Nielsen.
Bekymring over chaufførmangel
En negativ effekt af den positive udvikling er, at flere danske vognmænd har fået sværere ved at tiltrække chauffører med de rette kompetencer. I en netop gennemført medlemsundersøgelse svarer 60 procent af ITD-medlemmerne, at de oplever mangel på kvalificerede chauffører på det danske arbejdsmarked. I sidste års undersøgelse var det tilsvarende tal 40 procent.
»De nye jobtal viser, at bekymringen har rod i virkeligheden. Der bliver rent faktisk besat flere job, end der p.t. bliver skåret væk i vores erhverv,« siger Nikolaj Stig Nielsen.
Færre og større vognmænd
Mens der er vækst i antallet af ansatte i vejgodstransporten, forholder det sig modsat med antallet af selvstændigt erhvervsdrivende. Fra 2009 til 2014 er antallet af virksomheder med godskørselstilladelse ifølge Trafikstyrelsen dalet fra 5.972 til 5.016, svarende til 16 procent.
»Der foregår en strukturændring i erhvervet hen imod færre og større vognmænd. Denne bevægelse er givetvis blevet forstærket af finanskrisen, hvor især mange mindre vognmænd har måttet give op over for det øgede pres på likviditet og priser, som krisen medførte. Men skal vi prøve at finde den positive vinkel, ser det ud til at være en mere effektiv og konkurrencedygtig branche, som står tilbage efter de hårde år,« siger Nikolaj Stig Nielsen.
[add:38]