Anslår 8 ud af 10 lastbilstop kan undgås
Antallet af uforudsete driftstop kan reduceres med 80 procent med optimerede serviceintervaller. Det viser en undersøgelse foretaget af Volvo Trucks. På sigt er det målet, at uforudsete driftstop helt skal forsvinde. En vigtig forklaring på denne forventede udvikling er lastbiler med online forbindelse, en nyskabelse, der giver nye perspektiver i at arbejde proaktivt med service og reparationer.
»Eftersom transportbranchen allerede opererer med meget små margener, kan et uforudset driftstop virkelig ramme en vognmandsvirksomhed hårdt. Vi må derfor blive bedre til at forstå, hvorfor uforudsete driftstop sker, og hjælpe både kunder og chauffører med at øge deres produktivitet og således også deres profitabilitet,« siger Hayder Wokil, kvalitets- og driftstidschef hos Volvo Trucks.
For at øge kendskabet til, hvordan man kan hjælpe vognmændene med at øge produktiviteten, foretog Volvo Trucks en undersøgelse baseret på brugerdata fra 3.500 Volvo-lastvogne indsamlet over en periode på fem år. På baggrund af denne virkelighedsbaserede statistik har man siden foretaget avancerede simulationer og iscenesat mulige servicesituationer for at analysere hvordan, hvorfor og hvornår, lastbiler kommer ud for uforudsete driftstop. Formålet har været at få svar på, hvordan uforudsete driftstop kan undgås.
»Undersøgelserne viste tydeligt, at ved at kunne overvåge lastbilens brug samt se den aktuelle status på vognens nøglekomponenter, er det muligt at planlægge og optimere serviceeftersyn bedre. Vi anslår, at vi kan reducere antallet af uforudsete stop med 80 procent, såfremt lastbilen serviceres i tide og ud fra behov,« siger Hayder Wokil.
[add:483]
[add:450]