23948sdkhjf

Mere gods over de danske grænser

Væksten i vejgods ind over Danmarks grænser fortsætter. I første kvartal af 2015 kørte der dagligt 5.260 lastbiler over de danske grænser. Det viser grænsetællingerne fra brancheorganisationen ITD.

Importen og eksporten af varer med lastbil er fortsat i vækst. Den samlede lastbiltrafik over grænsen i Sønderjylland og over Øresund og Femern Bælt var i 1. kvartal 2015 det højeste, der er målt siden ITD’s tællinger startede i 2003. De mere end 5.200 biler i døgnet er godt 1.000 lastbiler mere over grænsen dagligt end i kriseåret 2009 og svarer til, at der i dag kører godt 2 mio. lastbiler ind i Danmark på årsbasis.

»Vi har nok en gang fået bekræftet billedet af, at handlen med varer på tværs af EU-landene vokser og vokser. Det er jo også ideen med det indre marked, at vi skal handle med hinanden, og det kan ikke lade sig gøre uden lastbiltransport,« siger Nikolaj Stig Nielsen, erhvervspolitisk chef hos ITD.

Han henviser til, at tendensen har været stigende de seneste år, og meget af godset, der går ind i Danmark, er til forarbejdning i danske produktionsvirksomheder og til industrien. Men tallene viser ifølge brancheorganisationen også, at danske eksportvognmænd fortsat kigger ind i et hårdt europæisk konkurrencemarked. ITD’s grænsetællinger viser, at godt to tredjedele af fragterne i dag kommer med udenlandske lastbiler ind i Danmark.

»Danske eksportvognmænd slås hårdt for deres markedsandele i EU. Hvis man vil køre med dansk aflønnede chauffører, er betingelserne de samme, som på alle andre markeder, hvor konkurrencen er international: Det kræver høj specialisering og en tilgang, som er professionel og toptunet, for her er det markedskræfterne, der spiller ind og i sidste ende transportkøber, der afgør, hvem der kører med godset,« siger Nikolaj Stig Nielsen, der glæder sig over, at de danske vognmænd, der kører nationalt inden for rigets grænser, klarer sig godt.

 [add:484]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047