Jubilæum i Richard E. Jensens ånd
Vognmandsforeningen Frie Danske Lastbilvognmænd, i daglig tale kaldet FDL, kunne lørdag fejre 60 års jubilæum med en reception på Exxit 59 ved Vejle.
Når foreningen stadig er levedygtig efter alle disse år, skyldes det ikke mindst formanden, vognmand Christian Jensen, som sammenlagt har siddet over 30 år i skiftende FDL-bestyrelser. Selv peger den nuværende formand på nogle af foreningens forfædre – og i særlig grad en enkelt – som nøglestenen for FDL.
»Det vigtigste for mig er, at de skiftende bestyrelser og administrationen er tro mod de grundlæggende holdninger, som FDL for 60 år siden blev skabt på,« siger Christian Jensen.
»Det er ikke tilfældigt, at Richard E. Jensens gener stadigt er hjertet af FDL. Desværre døde Richard Jensen alt for tidligt, men vi mindes ham med stolthed, ikke mindst fordi det var Richard Jensens initiativ og fremsynethed, der grundlage tanken om DTC. Richard var på mange måder forud for sin tid, bl.a. med kollektive aftaler med olieselskaber, færgeruter og meget andet, så når vi fejrer 60 år, er der al mulig grund til at mindes Richard. Selvom vi holder fast i DNA’et i Richards ånd, har vi naturligvis moderniseret os og løbende søgt at tilpasse os udviklingen. Sådan vil man også i fremtiden opleve FDL’s kamp for især små og mellemstore vognmænd,« fastslår Christian Jensen i anledning af jubilæet.
FDL har indgået aftale om et kommende kontorfællesskab med DTL – organisationen som FDL forlod for 10 år siden.
»Lad det være sagt, så det ikke kan misforstås. FDL vil også i fremtiden være en suveræn selvstændig organisation, det ændrer vort gode samarbejde med DTL ikke på. Det er klart, at det ny samarbejde kan åbne for flere fælles initiativer, men selvstændigheden giver vi ikke køb på,« siger Christian Jensen.
Den nordjyske vogn- og formand fremhæver især cabotage-problematikken som et af de områder, hvor FDL – i godt samarbejde med DTL – har sat sit aftryk i de seneste år. Og i de kommende år er den klare udfordring at styrke danske vognmænds konkurrenceevne.
»Vi skal også have en debat om vognmænds og chaufførers rammevilkår. Vi skal have 3F til at forstå, at det ikke er bruttolønnen, men nettolønnen, det drejer sig om. Det nytter ikke at tale om skattelettelser, som politikerner står i kø for at tilbyde, for skattelettelser gavner ikke konkurrenceevnen, hvis ikke den gives som en direkte lettelse i vores bruttoløn. Det gavner ikke konkurrenceevnen, at chaufførerne går hjem med større nettoløn, hvis vi fortsat skal fakturere ud på samme høje bruttoløn. Det vil virke stik modsat, samtidigt med, at samfundet tror, vi er godt hjulpet,« siger Christian Jensen.
[add:467]