Mange fordele ved selvkørende lastbiler
Sidste sommer viste Daimler sin selvkørende konceptlastbil Mercedes-Benz Future Truck 2025 over for den internationale presse. Onsdag 6. maj blev et andet medlem af Daimler-familien den første i verden til at få selvkørende lastbiler godkendt til trafik på offentlig vej, da to Freightliner Inspiration Trucks rullede ud i USA på staten Nevadas veje.
»Selvkørende lastbiler giver mange fordele,« siger Lars van het Erve, PR- og kommunikationschef hos Mercedes-Benz Danmark A/S.
»Sikkerheden øges, og miljøbelastningen reduceres, mens arbejdsforholdene samtidig bliver betydeligt bedre for chaufførerne. Forsøg har vist, at søvnigheden reduceres med 25 %, hvis bilen selv kører, og chaufføren imens udfører andre interessante arbejdsopgaver,« siger han.
Analysefirmaet Frost & Sullivan viser også, at den selvkørende langdistancelastbil kan spare op til 7 % brændstof og desuden spare mange penge til vedligeholdelse, eftersom mere jævn kørsel giver mindre slitage.
Radar og stereokameraer overvågen vejen
De lastbiler, der nu er i drift i Nevada, er modellen Freightliner Inspiration Truck. Det er i princippet en serieproduceret Freightliner trækker, som er udstyret med den nye Highway Pilot-teknologi.
Et stereokamera og to radarsystemer med op til 250 meters rækkevidde kombineres med en intelligent fartpilot. Systemerne er hver for sig blevet testet i mange år, men kombineres nu fuldt ud og administrerer både speeder, styretøj og bremser. Før Nevada kunne godkende lastbilerne, var de blevet testet over cirka 16.000 km på testbaner. Samme teknologi bruges også på de selvkørende Mercedes-lastbiler, som i øjeblikket testes i Europa.
Lastbilen kører som en almindelig lastbil i byer og på småveje, men når den kommer ud på motorveje, kan systemet aktiveres. Lastbilen går derefter over i selvkørende modus og kan tilpasse sig trafikken og gældende hastighedsgrænser. Samtidig tændes et blåt lys i kølergitteret for at vise, at lastbilen er i selvkørende tilstand.
Digitalt sammenkoblet
Ved overhaling, vognbaneskift eller ved afkørsler skal føreren selv overtage kommandoen af lastbilen. Det samme gælder i dårligt vejr og ved vejarbejde eller lignende.
Hvis flere lastbiler med det samme system kører efter hinanden, er de forbundet digitalt. Det gør det muligt for dem at holde en kort afstand for at reducere vindmodstanden, uden at sikkerheden sættes over styr. De bagvedkørende lastbiler får på en brøkdel af et sekund et signal, hvis lastbilen foran for eksempel bremser eller svinger.
»Den store forskel for chaufføren er, at han ikke behøver konstant at være på vagt i løbet af lange, monotone arbejdspas, som det er nødvendigt i dag. I stedet kan chaufføren løse nogle mere varierede opgaver, så grænsen mellem kørselsleder og chauffør kan blive visket ud. Desuden kan små virksomhedsejere i branchen håndtere papirarbejde og andre ting, mens bilen tager sig af den kedelige del af kørslen,« siger Lars van het Erve.
[add:487]
[add:486]