Brancheorganisation: Landbrugshjælp kan gavne vognmænd
Den siddende regerings påtænkte indsats for at nedbringe landbrugets høje gæld og få konkurstruede landbrug videre oven på krisen samt sprøjte investeringskapital ind i erhvervet kan meget vel smitte positivt af på flere af landets vognmænd. Sådan lyder det fra DTL i en pressemeddelelse.
»Vi vurderer, at mellem 1.000 og 1.500 af landets vognmænd kører landbrugs- og gartneriprodukter til og fra landbrugsvirksomheder. Og går det godt for landbruget, så smitter det af på transportaktiviteten, for vognmændene får mere at køre med,« siger adm. direktør i DTL, Erik Østergaard.
Organisationens vurdering bygger på tal fra en ny konjunkturundersøgelse, DTL har lavet i dette forår.
Sten skal fjernes
DTLs direktør mener dog, at der er en stor sten, der skal fjernes, for at man kan få virkelig fart på synergieffekten mellem transporten og landbruget.
Erik Østergaard peger på, at der i landzone ikke må bygges nye huse, og at det kun er tilladt at drive landbrug, skovbrug og fiskeri i landzone. Desuden kan bygninger, der ikke længere er nødvendige for landbrugsdrift, alene anvendes til håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker og bolig.
»Men vognmandsvirksomhed, som jo i vid udstrækning har en tæt tilknytning til landbruget, er udelukket fra at etablere sig i landzone. Det er en af de ting, som regeringen passende kunne tage med i et vækstinitiativ rettet mod yder- og landkommuner. Regeringen er ikke ubekendt med problemet.«
DTL – Danske Vognmænds konjunkturundersøgelse offentliggøres på organisationens generalforsamling 9. maj.
[add:471]