DEBAT: Lidt mere fra virkeligheden
At dømme efter antal læsere af mit indlæg vedr. danske chaufførers kummerlige behandling fra blandt andet Skats side synes der at være stor interesse for problemet. Men jeg tror ikke, interessen fra dem, som måske kan gøre noget ved det, nemlig arbejdsgiverforeningerne og fagforbundene, er aktuel, da der jo som bekendt ikke er ret mange eksportchauffører tilbage i danske biler og således ingen stemmer at hente dér for nogen af parterne.
Et lille eksempel på, hvad Skat kan finde på af finurligheder over for chaufførerne, er, at man ikke vil anerkende udefradrag, såfremt chaufføren er inden for 50 km fra sit hjem, når han overnatter - altså hvis han bor i fx Hirtshals og kommer sydfra, må han ikke passere, Ålborg, hvis han vil have den sidste overnatning med - men selvfølgelig, når bare man ved det, kan man jo arbejde efter det...
Et andet meget grelt eksempel:
En chauffør kommer til Hirtshals og stiller sin trailer, som skal med færgen. Hans rådighedstid er opbrugt, og han bor i Brønderslev - altså ca. 40 km væk. Skat vil ikke honorere hans udefradrag, da man her mener, han kan køre hjem eller blive afhentet, men ifølge den såkaldte Skills-dom skal rejsetiden frem og tilbage til bilen, når ikke den er på hjemadressen, med i rådighedstiden, og den var jo som bekendt opbrugt.
Jeg tillod mig at spørge ved Skat, hvad man mente om den situation, og fik selvfølgelig det svar, at det er køre-/hviletid og må ikke blandes med skatteafgørelser, da det er to vidt forskellige ting i Skats optik. Chaufføren har bare det problem, at han er underlagt begge dele.
Og så er der lige en ting mere - nemlig Skats afvisning af udefradrag, hvis weekendhvil bliver begyndt inden 24 timer fra start af turen, hvilket er et problem, hvis man læsser op fredag, holder weekend og så starter igen søndag. Her må man jo så vente med at læsse til søndag, hvis der er mulighed for det. Så er turen ikke afbrudt, forstå det hvem der kan.
Bjarne Nielsen
Keravavej 10
9800 Hjørring
[add:481]