23948sdkhjf

DEBAT: En lille historie fra virkeligheden

Jeg har læst en del af udtalelserne fra ITD-konferencen, hvor det gennemgående tema er visioner for branchen, hvilket jo selvfølgelig er helt fint - og en stor del af visionerne går på at trække ny arbejdskraft til branchen, som jeg tror bliver op ad bakke.

Her kommer et lille eksempel på hvorfor:

I skrivende stund har jeg en chauffør, der på et fjeld i Norge arbejder som en lille hest med at montere snekæder for at passere og evt. nå hjem til weekenden. Han får ca. 65,00 pr. time, for han holder jo stille og kan således ikke supplere lønnen med kilometerpenge.

Hans kone er blevet kaldt på lørdagsarbejde på fabrikken, hvor hun er ansat. Der er den lille forskel, at hun får 330,00 pr. time, og hun nåede hjem til weekenden. Det gjorde chaufføren ikke, for mens han rev i kæderne, sejlede færgen, men nu får han da sit enorme weekendtillæg på 17,00 pr. time.

Når han endelig kommer hjem, kan han åbne en kuvert fra skattefar, der har hans skattefri godtgørelse til revision, da det er en af de ting, man har prioriteret meget højt i øjeblikket hos Skat, og fremover vil man ikke anerkende udefradrag, såfremt weekendhvil starter inden 24 timer efter opstart af tur. Det er så Skats vision om hjælp til trængte chauffører, men hans trængsler er slet ikke forbi, for nu bliver konen interesseret i at høre, hvad han mener, der er gået galt i hans opvækst - om det er for lidt ilt under fødslen eller alm. omsorgssvigt, der har fået ham til at vælge jobbet, eller om det er hende og børnene, der er så kedelige, at han hellere vil lege med snekæder i Norge end at komme hjem til dem. Ak ja, fakta er en kedelig størrelse at argumentere imod, så det bliver ved det, og idyllen genoprettes.

Nu er der jo nok nogen, der vil sige: Så betal da noget mere i løn, hvilket jo også er en vision, men så længe transportfirmaer i Danmark klapper i de små hænder ved overskud på mellem 0 og 5 %, og lønnen udgør i grove træk ca. en tredjedel af omsætningen, er det da ikke atomvidenskab at se, det er en blindgyde.

Nej, jeg tror desværre, hvis vi skal have nye ind i branchen, må vi kigge efter analfabeter, for nogen, som har lært at læse og skrive og måske endda regne, tror jeg ikke, vi skal regne med at blive opsøgt af.

Så vi fortsætter nok i den gamle stil med at drive rovdrift på de gamle chauffører, vi har, og som anser deres job som et håndværk, de elsker og i hvert fald ikke har valgt på grund af lønnen. Og sidste mand lukker og slukker.

Så er der Mike Legarths vision, som går på, at Danmark skal blive de bedste i verden inden for transport. Denne vision er måske inden for rækkevidde - vi er  da næsten blevet verdensmestre i omkostninger, så måske…?

Til slut ang. Pihl Lorentzens "trussel" om samarbejde med branchen – den tror jeg, vi skal forsøge at leve uden. Hans vision går jo også mest på at forhindre, at loven om forbud mod udlån af chauffører bliver til virkelighed - en ting som vist ligger langt fra noget, branchen kalder et problem. Gad vide, hvis ærinde hr. Lorentzen går i den sag? Man kan jo altid gætte.

Bjarne Nielsen
Keravavej 10
9800 Hjørring

[add:471]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078