23948sdkhjf

Messe-test gav resultat

Besøgende på Transport 2015 blev mødt af en mulighed, som de normalt ikke får på en statisk udstillingsmesse. Til lejligheden havde Mercedes-Benz fået konstrueret en stejl grusbakke, og for foden af bakken stod en Mercedes-Benz Arocs 4151 med en vogntogsvægt på ca. 40 ton. Bilen kunne testes på banen, så turbo-retarder koblingen kunne opleves i praksis.

En turbo-retarder kobling er en olie-hydraulisk slidfri igangsætningskobling, der giver høj belastningsevne i forbindelse med igangsætning og manøvrering med høje vogntogsvægte. Når turbo-retarder koblingen aktiveres, føres motorens effekt uden om tørpladekoblingen, igennem turbo-retarder koblingens hydraulik og derpå videre til gearkassen.

På 1/10 sekund pumpes op til 11 liter olie ind i eller ud af koblingssystemet, alt afhængig af den belastning lastbilen udsættes for. Efter igangsætning føres motorens effekt igen igennem den standardudstyrede tørpladekobling. Det hele sker fuldautomatisk uden bekymring for chaufføren. Ned ad bakke fungerer koblingen samtidig som retarder.

Turbo-retarder koblingen er oplagt til sværgodstransport, men systemet kan også være kæmpe fordel for entreprenørbranchen.

På Transport 2015 benyttede mange sig af muligheden for at prøve kræfter med den 40 ton tunge Arocs. Og det har givet pote, fortæller salgschef for Mercedes-Benz lastbiler Lasse Wøhlk.

»Efter at have prøvet systemet på Transport 2015 har flere vognmænd bestilt biler med vores turbo-retarder kobling. Vi har også oplevet, at kunder har ændret i deres allerede afgivne ordrer for at få systemet med,« siger Lasse Wøhlk.

[add:468]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062