ITD efterlyser "Vision 2025"
Hvis Danmark fortsat skal hæve sig i konkurrencen på markederne for vejgodstransport, så kræver det visioner. Det mener ITD, der efterspørger en ”Vision 2025” for vejgodstransporten.
»Vejgodstransporten har behov for en vision, der angiver branchens retning frem mod 2025. Vi skal diskutere muligheder og ikke mindst løsninger for, hvordan vi sikrer vækst og fremgang for vores sektor. På den ene side skal vi sikre det, vi har godt fat i, nemlig indenrigsmarkedet. Men vi er også nødt til at spørge os selv om, hvordan vi høster de muligheder, der ligger i at blande sig på et europæisk transportmarked med enorme vækstbehov i de kommende årtier,« siger Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD.
»Vi vinder ikke markedsandele ved kun at være de bedste til at holde i lastbilrattet, men ved at udvikle vores evner til at planlægge, systematisere og optimere transporten og logistikken. Det kræver, at vi løfter perspektivet et hak eller to. Det positive er, at vi heldigvis allerede er godt med – men konkurrencen bliver kun hårdere,« siger Jacob Chr. Nielsen.
Budskabet om en ”Vision 2025” for vejgodsbranchen blev fremlagt på ITD’s årsmøde, der fandt sted lørdag i Vejle.
»Vores branche er nødt til at tilpasse os efter de markedsvilkår, vi står over for os og se mulighederne i nye innovative tiltag og effektivitet i erhvervet. Derfor er det på høje tid, at den danske vejgodstransportbranche går sammen med politikere og eksperter om at udvikle en fremsynet vækstplan for den danske godstransport der skal gælde frem mod 2025,« siger Jacob Chr. Nielsen.
[add:452]