ITD hilser tilpasninger velkommen
ITD’s netværk for særtransporter har netop sendt branchens bemærkninger til en række tilpasninger af den nye bekendtgørelse om særtransport, der blev revideret ved årsskiftet.
Netværket hilser især tilpasningen af reglerne for udsyn velkommen, således at der fortsat kan anvendes kameraløsninger som alternativ til en ekstra bagvedkørende ledsagebil. Vurderingen af, hvilken løsning man går efter i den enkelte transport, bør ifølge netværket ligge hos den professionelle særtransportør, lyder det i en pressemeddelelse fra brancheorganisationen.
Sund fornuft
»Der er sund fornuft i at indføre denne tilpasning af reglerne, der blev kraftigt strammet op ved den seneste revision. Især da der ikke synes at være statistisk eller faktuelt belæg for, at de kameraløsninger, mange transportvirksomheder har investeret i de seneste år, medfører problemer i form af flere uheld eller skader. Men tilpasningen skal selvfølgelig ses i sammenhæng med, at det fortsat er muligt at erstatte eller supplere kameraløsningen med en ekstra følgebil i de situationer, hvor det ikke er muligt at etablere det fornødne udsyn ved hjælp af kameraløsninger, eller hvor sikre kameraløsninger ikke er til rådighed,« siger Jørn Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.
Han peger på, at ekstra følgebiler koster penge, og selv om sikkerheden altid kommer først, bør kravene ikke være strammere end, at almindelig sikkerhed tilgodeses tilstrækkeligt.
»Blandt de 4-5 større transportører i ITD’s medlemskreds alene estimeres en merudgift på op mod 100 mio. kroner eller mere årligt til supplerende følgebiler. En merudgift som vil belaste danske industrivirksomheders konkurrenceevne uden faktuelt belæg for, at trafiksikkerheden højnes. Det sidste medlemmerne ønsker, er uheld undervejs, men de er samtidig parate til løfte deres del af ansvaret,« siger Jørn Henrik Carstens.
ITD positiv over for blokvognsfordel
I den anden del af høringssvaret hilser ITD’s netværk tilpasningen af reglerne for tilladelsesfri særtransport med blokvogne og tomkørsel med blokvogne velkommen, fordi det dermed gøres administrativt nemmere at anvende blokvogne på lige fod med registrerede vogntog.
Det er desuden positivt, at kørsel med ubelæssede blokvogne, der overskrider største længde og bredde i dimensionsbekendtgørelsen, gøres tilladelsesfri på lige fod med registrerede vogntog - således at det gøres enklere at afhente gods, returnere med tom blokvogn og positionere blokvogne i forbindelse med deres anvendelse.
[add:471]