Tysk mindsteløn var til debat
Den tyske mindsteløn for transport var til debat i EU-Parlamentet onsdag på initiativ af Parlamentets beskæftigelsesudvalg.
Der kom det frem, at kommissionen generelt kan acceptere minimumslønninger i de enkelte medlemsstater for at sikre ordnede forhold med hensyn til sikkerheden og den sociale velfærd og for at bekæmpe social dumping, lød det ifølge DTL’s nyhedsbrev fra Transportkommissær Violeta Bulc.
Hvad angår transportområdet, bør minimumslønninger kunne spille sammen med den fri bevægelighed i det Indre Marked og bør være ikke-diskriminerende og proportional med det, man ønsker at opnå, mente Kommissionen.
Ikke færdig med at vurdere
Kommissionen er ikke færdig med at vurdere de tyske regler og deres virkning og kan derfor ikke forholde sig konkret til sagen. Men Kommissionen er opsat på, at der er en fair tilstand på det sociale område, og at der kan laves regler, der dækker hele fællesskabet.Derfor vil hele spørgsmålet indgå i den planlagte nye vejpakke i 2016 – inklusive en målrettet gennemgang af udstationeringsdirektivet sammen med forskellige aktører, oplyste kommissæren.
De danske parlamentarikere gav også deres besyv med i debatten:
Ole Christensen (S) støttede kraftigt et behov for klarhed og lige forhold for alle i markedet, men ønskede ikke, at der skal ske lovgivning om mindsteløn under henvisning til den danske model.
Anders Vistisen (DF) adresserede direkte problemet med retten til selv at bestemme i eget land. EU bør ikke bekæmpe et tysk ønske om orden i eget hus men skal sikre en bedre koordination mellem landene for at løse eventuelle problemer med kontrol og håndhævelse, lød det.
[add:38]