DI og ATL vil beholde udlånsmulighed
Regeringen fremlagde onsdag sit forslag til ændring af bus- og kørselsloven. Regeringen lægger med lovforslaget op til at fjerne den nuværende udlånsordning, hvor to danske godsvognmænd og busvognmænd, der aflønner efter gældende overenskomst, kan låne chauffører af hinanden. Det gælder også for to danske datterselskaber i samme koncern.
DI Transport og ATL vender sig imod lovforslaget.
»Det fremlagte lovforslag rammer desværre på en række områder ved siden af målet. Det går ud over de mindre danske vognmænd, der kører efter reglerne og aflønner efter den gældende overenskomst,« siger DI Transports direktør, Michael Svane.
»Udlånsordningen benyttes i dag mellem to virksomheder, som fleksibilitet i forbindelse med sygdom eller ekstra opgaver. Den fleksibilitet bliver nu fjernet, selvom begge parter overholder gældende overenskomst,« siger Michael Svane.
Regeringen anfører i lovforslaget, at udlånsordningen er i strid med EU-lovgivningen, da den kun omfatter danske virksomheder.
»Vi er enige i, at man skal overholde EU-reglerne, men udlånsordningen kan godt holdes inden for EU-reglerne, uden at den kan benyttes til at omgå overenskomstkravet i godskørselsloven. Det bærende princip er stadigvæk, at når man kører med dansk lastbil i Danmark, så skal man aflønne efter gældende overenskomster,« mener Michael Svane.
[add:450]