Krydsede Storebælt for at hente ny bil
Anders Jensen, der ejer og driver Lindahl Biobrændsel i Lundby ved Næstved, var for nylig en tur over Storebælt for at hente sin helt nye 16 ton Iveco Eurocargo med 280 hk og en opbygning med lift.
Grunden til, at Lindahl Biobrændsel tog til Odense for at handle bil, var et par gode kolleger med kontakter over bæltet, gode erfaringer og en god dialog med Ivecos transportkonsulent Arne Granstrøm.
Den nye 16 ton Iveco Eurocargo med 280 hk har en nyttelast på 9600 kg. Opbyggerne hos Fyns Karrosseribyg har udnyttet, at den nye Iveco Eurocargo har en lav chassishøje på grund af 19,5 tommer dæk og har dermed fået plads til en opbygning med en kasse med indvendige mål på 2,2 meter.
Anders Jensen, der driver Lindahl Biobrændsel, forklarer, at han gennem de seneste 10 år har leveret biobrændsel til kunder på det meste af Sjælland fra Roskilde og sydover, Møn og Falster.
»Det er først og fremmest træpiller, der er efterspørgsel på i øjeblikket. Der er der, fokus ligger,« siger han og fremhæver, at kunderne typisk køber større partier, som de ikke bare kan have med på en trailer, når de alligevel er ude at handle stort ind.
»Udviklingen er også hjulpet frem af, at der bliver installeret flere og flere pillefyr og pilleovne,« siger han og tilføjer, at han i de seneste to år har haft en omsætning i sit lille handelsfirma på et tocifret millionbeløb.
Den stigende efterspørgsel efter træpiller har også betydet, at Anders Jensen har fået en lastbil mere i den seneste tid, så han i dag råder over tre biler - den nye Eurocargo og så to eksisterende biler - en tre-akslet lastbil med kran og en anden to-akslet opbygget med kasse og lift. Og da den nye Iveco Eurocargo kørte ind på pladsen hjemme hos Lindahl Biobrændsel i Lundby, ansatte Anders Jensen også en chauffør, så de nu er to mand om at køre med firmaets biler.
Anders Jensen forklarer også, at han sidste år var på vognmandskursus for at kunne få en vognmandstilladelse. Den danner basis for, at han kan udvide sine aktiviteter, som ellers har været kørsel med egne varer.
Transportkonsulent Arne Granstrøm hos Iveco i Odense, der leverede bilen til Lindahl Biobrændsel, fremhæver, at den ny Iveco Eurocargo til Lindahl Biobrændsel udmærker sig ved at være yderst manøvredygtig på grund af det store styreudslag, forhjulene har til hver side i kombination med en lille akselafstand.
»Forhjulene har et udslag tæt på 60 grader, så venderadiussen bliver meget lille,« siger Arne Granstrøm og forklarer, at den faktiske venderadius også afhænger af akselafstanden på bilen.
De to andre lastbiler hos Lindahl Biobrændsel er i øvrigt også købt hos Iveco i Odense.
[add:38]