MAN har bygget lastbiler i 100 år
MAN-gruppens historie strækker sig mere end 250 år tilbage. Nu kan virksomheden fejre endnu et vigtigt jubilæum: I år er det 100 år siden, at MAN begyndte at bygge lastbiler.
Her er et overblik over de vigtigste milepæle:
Den 21. juni 1915 blev der registreret en ny virksomhed i handelsregistret i Nürnberg, "Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer". Dette firma var etableret som et joint-venture mellem Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG og Saurer, en schweizisk lastbilproducent. Den første MAN-Saurer 3 tons lastbil forlod snart efter den fælles fabrik i Lindau ved Bodensøen. Den blev snart fulgt af de første busser, der blev indsat som langtursbusser af det kejserlige postvæsen, og som transporterede såvel passagerer som breve og pakker.
De første år
I 1916 blev produktionen flyttet til MAN-fabrikken i Nürnberg. I 1918 ophørte forbindelsen til Saurer, hvorefter firmaet kaldte sig "M.A.N. Lastwagenwerke". I 1924 præsenterede MAN den første lastbil med en dieselmotor med direkte indsprøjtning. Den repræsenterede en besparelse i driftsomkostningerne på op til 75 procent i forhold til de benzinmotorer, der var det normale på det tidspunkt. Samme år byggede MAN den første bus med lavt gulv i kraft af en specialkonstrueret, lav chassisramme. De busser, som MAN havde bygget siden 1915, havde været baseret på lastbilchassiser.
I 1928 præsenterede MAN sin første treakslede lastbil, som var forløberen for alle senere tunge MAN-lastbiler. I 1932 kom S1H6-modellen med en dieselmotor af type D4086 med en effekt på 140 hk, som blev regnet for verdens kraftigste diesellastbil. I 1937 passerede man endnu en teknisk milepæl med udviklingen af en ekstremt brændstofeffektiv dieselmotor med direkte indsprøjtning samt indførelsen af træk på alle aksler.
MAN introducerede den første tyske lastbil med så tidligt som i 1951. Dens 6-cylindrede motor præsterede 175 hk fra et slagvolumen på 8,72 liter, hvilket repræsenterede en forøgelse på 35 procent i forhold til modellen uden turbo. I 1955 flyttede MAN produktionen af lastbiler og busser til en ny fabrik i München, og fabrikken i Nürnberg blev centret for motorudvikling og -produktion.
MAN overtog løven fra Büssing
I 1971 overtog MAN-koncernen Büssing Automobilwerke og dette selskabs fabrik i Salzgitter. MAN overtog både Büssings specielle teknologi med "underfloor-motorer" og Büssings logo, Braunschweigs løve, som siden da har smykket frontgitteret på alle MANs erhvervskøretøjer. I slutningen af 1970'erne indledte MAN et samarbejde med VW i det lette lastbilsegment, og G-seriens 6-og 8-tons lastbiler blev produceret i fællesskab indtil 1993. I dag er MAN en del af VW-gruppen.
Karakteristisk for MANs modelprogram var i mange år lastbiler med motoren foran førerhuset til anlægstransport samt tunge lastbiler med frembygget førerhus til fjerntransport, som f.eks. 19.280-modellen, der var den første MAN, der opnåede at blive valgt til "Truck of the Year" i 1978. Andre udmærkelser fulgte de kommende år som f.eks. MAN F90, der blev introduceret i 1986 og valgt til "Truck of the Year" det følgende år. Det var især F90-modellens rummelige førerhus, der gjorde indtryk. Den mest succesrige lastbilmodel i 1990'erne var F2000. Denne serie af tunge lastbiler havde motorer med elektronisk styret indsprøjtning så tidligt som fra 1994.
MAN i det nye årtusinde
I 2000 satte "Trucknology Generation Type A" med modelbetegnelsen TGA nye standarder med komfort og ergonomi samt nye teknologier som MAN TipMatic og MAN ComfortShift. Introduktionen af D20-motorerne med Common Rail-indsprøjtning i 2004 repræsenterede endnu en vigtig milepæl i motorteknologien. MAN var den første fabrikant af erhvervskøretøjer, som ændrede alle sine motorer til miljøvenlige, elektronisk styrede indsprøjtningsprincip.
MAN moderniserede endvidere sit program af lette og mellemtunge lastbiler med introduktionen af TGL- og TGM-serierne i 2005. Fabrikken kunne overholde Euro 4-emissionsnormen, som var i kraft på dette tidspunkt, med en kombination af udstødningsrecirkulation og partikelfiltre, uden additiver som AdBlue.
To år senere præsenterede fabrikken to modeller til afløsning af den tunge TGA-serie: TGX var beregnet til fjerntransport, og TGS var konstrueret til opgaver, der krævede høj trækkraft samt tung distribution.
I efteråret 2014 introducerede MAN sin seneste motorgeneration, D38, som repræsenterer toppunktet af 100 års motorudvikling i erhvervskøretøjer. De nøjsomme Euro 6-motorer yder op til 640 hk ved hjælp af to-trins turboteknik.
Det, der i øjeblikket er bestemmende for produktudviklingen, er virksomhedens egen klimamålsætning, de generelle politiske forhold og den begrænsede tilgang til brændstofressourcer. Derfor arbejder MAN med udviklingen af en række yderligere alternative fremdrivningsprincipper. Hybriddrift til erhvervskøretøjer vil indgå som et led i fremtidens koncepter på alle anvendelsesområder. Der bruges allerede nu et diesel-elektrisk hybridkoncept til bybusser.
MAN har også introduceret TGX Hybrid på IAA lastbiludstillingen i 2014. Det er et koncept til et TCO-optimeret hybridsystem til lastbiler, der kan benyttes til fjerntransport. MAN har bygget et forskningskøretøj, Metropolis, der er en helt elektrisk drevet tung lastbil med range extender til transportopgaver i byen. Den undergår i øjeblikket en række tests.
[add:467]