DEBAT: Kortsigtet at lukke øjnene for ulovlig transport
I sidste uge faldt finansloven på plads. Blandt andet med en investering på 120 millioner kroner, der skal bruges på at bekæmpe social dumping. Det sikrer blandt andet 10 millioner kroner ekstra næste år til politiets indsats mod ulovligheder på danske veje.
Samtidig sættes der ind mod fupkonstruktioner og mystiske firmaer i udlandet, der bruges til underbetaling i førerhusene på danske lastbiler. Det sker ved at skærpe godskørselsloven, så det fremover står 100 procent klart, at alle chauffører, der kører i danske lastbiler, skal have løn efter en dansk overenskomst på området. Og ikke via eksempelvis skuffeaftaler indgået med et datterselskab eller et vikarbureau i Estland, Rumænien eller Spanien.
Jeg har selv været med til at forhandle aftalen. Det har jeg på SF’s vegne - og det er jeg stolt af. For begge punkter gavner chaufførerne og retlinede danske vognmænd, der har svært ved at konkurrere med lovløse wild-west-tilstande og dumpingløn på under det halve af, hvad danske chauffører får i løn.
Derfor er jeg nødt til at svare på den kritik som Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorenzen, leverede her i avisen forleden. Kristian Pihl Lorenzen kan ikke forstå, at der igen skal sættes nye millioner af til kontrol mod ulovlig cabotage-kørsel. Han kalder det ”kortsigtet”. Jeg kalder det fremsynet for at beskytte dansk velfærd og danske job!
Venstre-manden kan heller ikke forstå, at Danmark går enegang i EU, når det gælder indsats mod social dumping på vejene. Det er da heller ikke sandt. Danmark er langt fra alene, når det gælder indsats mod løndumping, magnet-snyd med køre- og hviletidsbestemmelser, piratkørsel, post-kasseselskaber, mystiske firmakonstruktioner og transport på kanten af EU’s grænser for, hvor meget udenlandske lastbiler må køre i andre lande. Det sidste hedder cabotage-kørsel. Og det er rigtigt, at vi også vil sætte ekstra ind her.
For løsningerne hænger sammen. De ekstra millioner skal gå til bred kontrol på landevejene. Det er der synligt brug for. Det vidner rækken af medieskandaler om, der har præget nyheder i TV og aviser de seneste år. Det er simpelthen overfladisk og kortsigtet, hvis man lukker øjnene for den slags, uden at gribe ind.
Min partiformand Pia Olsen Dyhr indgik som transportminister en alliance med andre transportministre i EU. En alliance, som nuværende transportminister Magnus Heunicke har videreført og udvidet til nu 13 andre transportministre i EU. Flere af dem er fra borgerlige partier. Det vidner om en bred dagsorden og om, at andre lande også ser med stor alvor på snyd, underbetaling og misbrug af især østeuropæiske chauffører på Europas veje.
Et af målene for alliancen er, at EU’s regler skal strammes op, så det bliver sværere at presse løn og arbejdsvilkår i transportbranchen. Det samme formål har de ekstra 10 millioner, der er sat af til kontrol via finansloven.
Det hænger fint sammen, fordi det er dybt nødvendigt. Hold selv øje med, hvad der sker på rastepladser og biveje i industrikvarterer rundt om i Danmark. Det er her de østeuropæiske chauffører bor under kummerlige forhold, fordi der er nogen, der spekulerer i, at transport skal være alt for billig.
Det er ikke den udvikling, jeg, SF, Enhedslisten og regeringen mener samfundet skal præges af. Hverken kortsigtet eller langsigtet. Chauffører skal naturligvis have en løn de kan leve af. Samtidig skal de ikke presses til lovbrud - og vognmænd skal have mulighed for konkurrence på fair vilkår.
Eigil Andersen
Folketingsmedlem og arbejdsmarkedsordfører for SF
Holken 10, Hasle
8210 Århus V
[add:38]