Volvo lancerer ny gearkasse
Volvo Trucks lancerer nu I-Shift Dual Clutch, som er den første gearkasse på markedet med dobbeltkobling til tunge lastvogne. Powershift-gearskift uden afbrydelse af kraftoverførslen betyder, at momentet bevares, og at lastvognen ikke taber fart under gearskiftene. Resultatet for chaufføren er mere komfortabel og effektiv kørsel.
»I situationer, som kræver mange gearskift, eksempelvis på bakker eller på veje med mange sving, bliver lastvognskørsel noget helt andet med I-Shift Dual Clutch. Hos Volvo Trucks er vi utrolig stolte over at kunne tilbyde vores kunder denne nyskabelse,« udtaler Claes Nilsson, direktør for Volvo Trucks.
I-Shift Dual Clutch er en gearkasse med to indgangsaksler og en dobbelt kobling. Det betyder, at to gear kan være valgt på samme tid. Det er koblingen, som bestemmer, hvilket af de to gear der er aktivt. I-Shift Dual Clutch er baseret på I-Shift, men den forreste halvdel af gearkassen har fået en ny udformning med helt nye komponenter.
»Når man kører, er det som at have to gearkasser. Når det ene gear er valgt på den ene gearkasse, er næste gear allerede klargjort på den anden. Den dobbelte kobling betyder, at gearskiftene foregår uden afbrydelser af kraftoverførslen. Det betyder, at motorens moment bevares, og at kørselskomforten bliver betydeligt bedre,« siger Astrid Drewsen, produktchef for drivliner hos Volvo Trucks.
Fås fra efteråret 2014
[pic:22059]I-Shift Dual Clutch fås til Volvo FH fra efteråret 2014.
Gearkasser med dobbeltkobling bruges allerede i personbiler, men Volvo Trucks er den første producent i verden, som tilbyder en tilsvarende løsning til serieproducerede tunge lastvogne.
I-Shift Dual Clutch er særligt effektiv i situationer, der kræver mange gearskift, eksempelvis på bakker eller veje med mange sving, eller når man kører i byer med mange rundkørsler og lyskryds. I-Shift Dual Clutch gør også en stor forskel ved transport af bevægeligt eller flydende gods, eksempelvis dyretransporter og tankvognskørsel, fordi de umærkelige gearskift betyder, at lasten bevæger sig mindre.
I-Shift Dual Clutch bliver tilgængelig til Volvo FH med Euro 6-godkendte D13-motorer på 460, 500 og 540 hestekræfter.
[add:338]