23948sdkhjf

DEBAT: Masser af egnede chauffører

Hr. Vagn Skytte Jørgensen:

Disse to påstande, du fremsætter her, må vist være for din egen regning:

1) danske chauffører er desværre ikke egnede mere til international transport

2) der er en generel mangel på chauffører i hele Vesteuropa, herunder også Danmark.

1. Der er masser af dygtige og i den grad egnede danske chauffører til at køre international transport.

Men disse "store danske og internationale aktører”, som du lovpriser, vil ikke betale en løn, som en dansk chauffør kan leve for. Dette har intet med danske chaufførers egnethed til at køre international transport at gøre - men handler om firmaer, der går efter at få mere mønt i egen lomme.

Disse firmaer råber om at danske lønninger der er for høje osv.

Men hvordan kan dette hænge sammen med, at de har fint råd til at have folk ansat sikkert til en løn langt over en chaufførløn - hvis opgaver handler om systematisk at ødelægge en hel branche herhjemme uden omtanke for hverken erhvervet eller det samfund, som de samme virksomheder også gerne vil have goder fra.

Der har gennem tiderne været mange danske eksportchauffører, som har udført et godt stykke arbejde til gavn for både virksomhederne, branchen og vores samfund, og pludselig i 2014 er danske chauffør ikke mere egnede?

Hvad består denne pludseligt opståede u-egnethed i? Danske chauffør får en grundig uddannelse og sendes efterfølgende på alverdens kurser for at øge deres i forvejen mange kompetencer - samtidig med, at en del af deres udenlandske kollegaer har købt diverse beviser m.m. for et par hundrede euro.

Så din udmelding om danske chaufførers manglende egnethed til international transport er vist lidt af en skrivebordslogik, temmelig langt fra den praktiske hverdag i transportbranchen.

2. Generel mangel på chauffører i Vesteuropa – ja, de kommer til at mangle i bilerne, nu hvor de er blevet tilskuere til det, som før var deres levebrød, fordi de er jaget ud af bilerne - ikke af de udenlandske chauffører, men af de virksomheder, der hellere vil holde slaver i bilerne under kummerlige forhold fra lande, som knap nok har sig selv på grund af stor fattigdom.

Så der er masser af bil-løse vestlige chauffører, som brænder for deres fag, men som lukkes ude af skruppelløse pengefolk i fine kontorer.

Så måske du skulle gå ud og se, hvad der sker omkring dig. Dit indlæg her får mig til at tænke, hvilken planet du sidder på, for det må være langt fra den virkelighed, vi andre ser og oplever.

Til sidst: Det er lidt tankevækkende, at de firmaer, der råber højst, når nogen begynder at rydde op i branchen, er de firmaer, der er mest aktive i ødelæggelsen af transportbranchen, alt imens de vognmænd og transportfirmaer, der har ordentlighed omkring deres chauffører og vores fælles samfund, hver dag passer deres dont uden det store vrøvl.

Connie Hansen
Tobøl Fælledvej 2
6683 Føvling

Navnet Transportmæglerene siger alt - folk, der sidder og handler med gods er jo kun ude på at få kørt godset så billigt som muligt, mere profit i kassen. Grunden til, der ikke er ret mange danskere, der kører eksport, skyldes i høj grad danske speditører, der kun tænker i profit.

Jeg har endnu ikke hørt om nogen virksomheder, der får det billigere med østchauffører bag rattet. Så er der jo kun speditører og transportmæglerne tilbage.

Med venlig hilsen - en bitter vognmand.

Stig Rasmussen
Dådyrvej 53
4050 Skibby

[add:450]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08