Kim Johansen giver igen på kritik
Danske politikere, arbejdsmarkedsforskere og andre har ikke styr på begreberne for de forskellige transportformer – og det beskæmmende, mener vognmand Kim Johansen efter de seneste dages debat i medierne om bl.a. SAS Cargos anvendelse af Kim Johansen som underleverandør.
»I 35 år har vi drevet virksomhed fra dansk grund. I 1992 blev grundlaget for den fælles europæiske transportpolitik for alvor lagt. Senere er konkurrencen på området blev skærpet betydeligt, i forbindelse med østlandenes optagelse i EU for små 10 år siden. Internationale transporter sker på lige vilkår, uanset hvilket medlemsland virksomheden ligger i. Vi tilpassede vores forretningsmodel, og siden er vi som virksomhed vokset og har skabt mange nye arbejdspladser. En del er skabt i de nye EU-lande, men samtidig er det lykkedes at bevare 70 danske arbejdspladser. Havde vi ikke tilpasset os, havde vi i dag ingen berettigelse haft på det internationale transportmarked - og dermed heller ikke haft danske arbejdspladser,« siger Kim Johansen.
Uheldig sammenblanding
Den danske regering er uenig med EU i den præcise fortolkning af cabotagereglerne, og samtidig betyder kompleksitet i lovgivning og regler ifølge Kim Johansen, at der opstår en uheldig sammenblanding af begreber.
»Vi har været igennem tre retssager inden for de seneste otte år, og senest har vi fået Arbejdsrettens ord for, at vi driver international transportvirksomhed på fuldt ud lovlige vilkår. Alligevel kritiseres virksomheden fra en række politikeres side for at have sendt danske arbejdspladser til udlandet og at omgå loven,« siger Kim Johansen.
»Fakta er, at uanset om lastbilerne er indregistreret i Danmark, Frankrig, Holland eller et helt fjerde EU-land, så opererer de under samme vilkår – og alle aktører i markedet er nødsaget til at konkurrere ud fra et internationalt marked, ikke ud fra et nationalt ønske om noget andet. Det er en konsekvens af, at vi i sin tid har ønsket fri bevægelighed i EU’s indre marked. Og det er rigtig ærgerligt, at både toneangivende politikere, arbejdsmarkedsforskere og andre aktører som fx 3F ikke har sat sig ordentligt ind i sagerne,« mener vognmanden fra Greve.
Ifølge Kim Johansen er det afgørende, at internationale transporter sker på internationale vilkår – ellers forsvinder arbejdspladserne blot til andre europæiske transportører.
[add:338]