DEBAT: Stop hetzen mod udenlandske chauffører
Både politikere og fagforeninger har efterhånden overtaget hele mediedækningen omkring udenlandske chaufførers indflydelse på den danske og internationale transportbranche.
Som senior i den danske transportbranche har jeg oplevet udviklingen, fra Danmark trådte ind i EU - det frie markeds etablering og bortskaffelse af et utal af reguleringer og forældede restriktioner.
Hvad oplever vi nu igennem de seneste år - et transporterhverv med så mange forordninger, regler og sanktioner som ingen andre har, og det til trods for, vi blev lovet det modsatte.
Den seneste episode med Post Danmark og SAS Cargo er endnu et eksempel på de mange fejlagtige informationer og konklusioner, som branchen bliver mødt med, og hvor nævenyttige ministre straks farer ud og vil forandre hele den danske og udenlandske transportbranche for at kunne score nogle billige point i den brede befolkning, som står måbende og ser til.
Fakta er, at udenlandske chauffører er nødvendige i al transport, der har det mindste gran af international forretning. De store aktører er vore danske og internationale store vognmænd og speditører, som beskæftiger tusindvis af dygtige transportmedarbejdere, og som lever af transport og spedition.
Hvis en minister tror, vi kan indsætte danske chauffører i stedet for udenlandske, så tror han forkert af bl.a. følgende årsager:
1) danske chauffører er desværre ikke egnede mere til international transport
2) der er en generel mangel på chauffører i hele Vesteuropa, herunder også Danmark.
Med andre ord skal vi værne om vore danske internationale speditører og vognmænd i stedet for at fremkomme med udokumenterede og hetzlignende udtalelser.
Vagn Skytte Jørgensen
seniorkonsulent, Transportmæglerne A/S
Norgesvej 51Y
6100 Haderslev
[add:446]