Her er de værste trafikbyer
Stockholm er i særklasse den mest trafikerede by i Norden og ligger som nummer 12 blandt storbyer i Europa. København er rykket ned på europæisk plan, men på helårsbasis er trængslen i den danske hovedstad i 2013 vokset med to procentpoint, så en typisk pendler i bil nu spilder 63 timer om året.
Det viser GPS-firmaet TomToms fjerde helårsudgave af rapporten Traffic Index. Rapporten analyserer trafikken i 2013 i en række større byer i Europa og er baseret på faktiske hastighedsdata – mere end 10 billioner sæt datamålinger.
I 2012 var København placeret som den 48. mest trafiktætte by i Europa, og den er i 2013 faldet et trin til nummer 49, men samtidig er trængselsindekset steget fra 17 % til 19 %, hvad der svarer til den generelle udvikling i Europa.
Stockholm er stadig nordisk mester i trafikpropper og ligger ligesom i 2012 på en 12. plads i Europa. Det betyder, at en stockholmsk bilist nu skal regne med at afsætte 87 timer om året til trængsel.
Nye veje har ikke hjulpet
Danmarks næststørste by, Aarhus, var i 2012 mere trafikeret end hovedstaden med et trafiktæthedsniveau på 21 % og en fjerdeplads blandt Nordens mest trafikerede byer.
»Trafikpropper er ikke noget nyt og fortsætter med at være en udfordring. Almindelige løsninger som at bygge nye veje eller udvide eksisterende veje har vist sig ikke længere at være effektive foranstaltninger. Trafikinformation i realtid kan hjælpe bilister med at finde den hurtigste genvej og være en støtte til myndigheder til at træffe smartere beslutninger, når det gælder forbedringer i trafikafviklingen i byer,« siger Morten Flø Nielsen, Country Sales Manager for TomTom Danmark.
Betalingsring virker – i Göteborg
Göteborgs trafiksituation er blevet stærkt forbedret siden TomToms sidste helårsrapport. Den 1. januar 2013 indførte Göteborg trængselskatter, og de har givet effekt. Fra at have været den tredje mest trafikerede by i Norden er Göteborg gået helt ned til en 11. plads.
De værste i Norden og Europa:
Herunder følger en liste over de mest trafikerede byer i Norden, rangordnet ud fra et gennemsnitligt trafiktæthedsniveau. Procentcifrene angiver, at en trafiktæthed på 30 % betyder, at en gennemsnitlig bilist i f.eks. Stockholm i myldretiden oplever en 30 % længere rejsetid i forhold til et tidspunkt på dagen, hvor trafiktætheden er lavest, og trafikken flyder frit. Måleperioden er hele året 2013, og tallene i parentes angiver placering på listen i 2012.
1. Stockholm, 30 % (1)
2. Oslo, 24 % (2)
3. Stavanger 23 % (5)
4. Trondheim, 22 % (11)
5. Åbo 21 % (6)
6. Helsingfors 21 % (9)
7. Aarhus 21 % (4)
8. Bergen 20 % (8)
9. København 19 % (7)
10. Uppsala 18 % (10)
11. Göteborg 17 % (3)
12. Malmø 14 % (13)
13. Tammerfors, 12 % (14)
14. Odense, 12 % (12)
Herunder følger en liste over de 15 mest trafikerede byer i Europa, rangordnet ud fra et gennemsnitligt trafiktæthedsniveau. Måleperioden er hele året 2013, og tallene i parentes angiver placering på listen i 2012.
1. Moskva 74 % (1)
2. Istanbul, 62 % (2)
3. Palermo, 39 % (5)
4. Warszawa, 39 % (3)
5. Rom, 37 % (8)
6. Dublin, 35 % (11)
7. Marseille, 35 % (4)
8. Paris, 35 % (7)
9. London, 34 % (14)
10. Athen, 34 % (ny)
11. Bruxelles, 34 % (10)
12. Stockholm, 30 % (12)
13. Stuttgart, 29 % (6)
14. Napoli, 28 % (22)
15. Hamburg, 28 % (9)
[add:338]