23948sdkhjf

Kamera-forsøg sat i gang

Den københavnske lastbilchauffør Henning ”Baloo” Olsen skal i den kommende tid køre rundt med fire kameraer på sin lastbil placeret, så de dækker 360 grader omkring lastbilens førerhus og forhjul.

To kameraer er placeret lavt på førerhusets forreste hjørner og optager vandret bagud, mens to kameraer er placeret højt på fronten og optager lodret ned hhv. foran og til højre for lastbilen.

Henning Olsen kører primært med skibscontainere i Storkøbenhavn samt Tyskland og Sverige med udgangspunkt fra Københavns Frihavn. Han har arbejdet på forsøget siden efteråret 2013, og det er nu endelig klar til at blive ført ud i livet.

Optager løbende alt

Forsøget går ud på at udruste lastbilen med fire avancerede kameraer og lagre optagelserne på en harddisk i lastbilen med henblik på efterfølgende analyse. Kameraerne optager løbende alt, hvad der sker omkring lastbilen, og når eller hvis chaufføren oplever en kritisk situation, trykker han på en knap, der gemmer 15 sekunders optagelser før og efter aktiveringstidspunktet.

»Jeg glæder mig til at komme i gang med forsøget, for vi skal have reduceret antallet af højresvingsulykker. Det er lige tragisk hver gang det sker, for der er mange ofre. Det går selvfølgelig mest ud over cyklisten og dennes familie, men det går også hårdt ud over chaufføren. Jeg har selv mærket på egen krop, hvor slemt det er at være involveret i sådan en ulykke og håber ikke, at det skal overgå for selv min værste fjende,« siger Henning Olsen.

 

»Når jeg kører rundt i København og omegn oplever jeg jævnligt, at jeg som chauffør gør mit yderste for at undgå de kritiske situationer, men at det kun er tilfældigheder, der forhindrer en ulykke. Jeg er overbevist om, at vi ved at optage og analysere disse situationer bliver bedre til at finde bedre løsninger,« fastslår han.

Bedre forståelse af kritiske situationer

Lastbilen er den Scania R 500 fra vognmand Erik Bang, Bangsbo Auto i Sorø, som chaufføren normalt kører i til daglig.

De fire kameraer er leveret af SET A/S i Aarhus, mens HVS Sikring i Ishøj har importeret og klargjort den avancerede harddisk, der lagrer optagelserne.

Scania i Ishøj står for montering af udstyret, koordinering samt opfølgning på forsøget.

»Vi tror, at optagelserne af rigtige situationer i trafikken vil give os en større forståelse af, hvilke faktorer, der udløser de kritiske situationer, hvad der præcist sker i situationerne og - ikke mindst – hvordan vi bedst muligt reducere risikoen for højresvingsulykker,« siger regionschef Henrik Mortensen fra Scania i Ishøj.

»I stedet for at foreslå endnu en teknisk løsning, ny lovgivning eller flere oplysningskampagner griber vi problematikken an fra den modsatte side. Vi vil kortlægge nogle af de trafiksituationer, hvor risikoen for ulykker er størst, og når vi får et større kendskab til risikofaktorerne, vil vi kunne udvikle mere effektive løsninger,« siger Henrik Mortensen.

Det er planen, at forsøgslastbilen i første omgang skal køre i normal trafik de kommende tre måneder, hvorefter Scania vil præsentere de foreløbige resultater og konklusioner fra forsøget ved Ishøj Truck Show i slutningen af august.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094