Gas vinder stadig mere terræn
Ved årsskiftet var der ingen skraldebiler på gas herhjemme, men nu er der i alt 17 skraldebiler på gas ude i trafikken – og flere er på vej, oplyser HMN Naturgas på baggrund af en ny, landsdækkende optælling. Koncernen er sammen med en række andre energiselskaber ved at opbygge et net af gastankstationer rundt om i landet.
Som det seneste nye indvies der officielt en ny tankstation i Tarm onsdag 28. maj. Tankstationen, der er den femte af sin slags i Danmark, er opført af HMN Naturgas-koncernen. Baggrunden er, at det kommunalt ejede renovationsselskab ESØ 90 I/S har lavet aftaler med deres vognmænd om – i første omgang – fire skraldebiler på gas i Ringkøbing-Skjern Kommune. Bilerne er allerede kommet ud på vejene. Senere skal der indsættes yderligere ca. 25, som også skal køre i Varde.
Støjer og sviner mindre
Den gas, som skraldebilerne kører på, er komprimeret naturgas, også kaldet CNG (Compressed Natural Gas). Naturgassen blandes dog op med biogas via statskontrollerede certifikater. Det svarer til, at bilerne i Ringkøbing-Skjern kører på 75 procent naturgas og 25 procent biogas. Senere vil andelen af biogas stige. Biogas er en fordel for klimaet, fordi den er CO2-neutral. Samtidig udleder gasbilerne ingen sod og giver færre lugtgener end dieseldrevne skraldebiler.
»Chaufførerne fortæller, at det minder meget om at køre i en almindelig lastbil på diesel, men med en mere blød gang. Samtidig støjer gasbilerne væsentligt mindre end dieselbilerne. Og så er der jo en væsentlig klimafordel ved at bruge biogas. Vi har søgt om tilladelse til, at også andre firmaer samt private kan bruge tanken. Men ansøgningen, der kræver et tillæg til den nuværende lokalplan, er først i høring nu,« siger direktør i ESØ 90 I/S, Tommy Falk-Petersen.
Også andre steder i landet er der i løbet af de seneste måneder kommet skraldebiler gas ud på vejene, nemlig i København, Fredericia og Frederikssund Kommuner.
[add:352]