Chauffør-fidus: Makedonere kører for en slik
Billige makedonske chauffører sniges ind på danske, tyske og hollandske veje via post-adresser i Bulgarien. Billeder afslører udbredt dansk brug af makedonskejede lastbiler med bulgarske nummerplader. Det skriver Fagbladet 3F.
Et stigende antal chauffører fra Østeuropa fragter gods på danske veje og ud i Europa. Og nu bankes prisen endnu længere ned.
Det sker via chauffører fra Makedonien, der er et af Europas fattigste lande og står uden for EU. Derfor må makedonske chauffører ikke arbejde i EU. Men det sker alligevel via en ny smart fidus.
7.000 makedonere i Vesteuropa
Fidusen dokumenteres på 20 billeder, der er taget i Danmark. Billederne viser forskellige lastbiler med bulgarske nummerplader. Men telefonnumrene på siden af bilerne er makedonske. Og det samme gælder chaufførerne.
Se billederne her.
Ifølge Fagbladet 3F opretter de makedonske vognmænd adresser på den bulgarske side af grænsen mellem de to lande. Bulgarien er meget lempelig, når det gælder udstedelse af bulgarske pas til makedonere. Og på den baggrund vurderer kilder i branchen, at der kører mindst 7.000 makedonske chauffører rundt i Vesteuropa, men ingen kender det præcise antal.
Et af firmaerne er EMSA SPED, der blandet andet kører for FREJA og DSV, der er to af Danmarks helt store transportselskaber.
Skruen uden ende
3F's Transportgruppe og vognmændene i DTL er dybt bekymrede over udviklingen, der kaldes en skrue uden ende.
»I mange år har danske firmaer oprettet lignende postkasseselskaber i Tyskland, Polen, Estland og Rumænien. Konstruktionerne er snedige i jagten på billig arbejdskraft. Jeg håber den nye bulgarsk-makedonske fidus kan åbne øjnene for problemerne. Og det gælder både på Christiansborg og i Bruxelles,« siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.
DTL er enig. DTL peger på, at et lignende problem findes i EU-landet Letland. Herfra ansætter transportselskabet DINOTRANS billige chauffører fra Filippinerne.
[add:447]