23948sdkhjf

DEBAT: Problemet bagatelliseres

Korrekt - en besynderlig debat, men det handler også om begrebsforvirring. Cabotage er som udgangspunkt en god ide for at undgå tomkørsel og spildkilometer. Problemet er bare det omsiggribende misbrug - hvoraf noget kan gøres inden for en slap lovs rammer.

Det har forhåbentligt aldrig været EU's hensigt, at biler fra lavprislande skulle udstationeres i Danmark og ikke kun underminere priserne på udenrigskørsel, men også presse danske indenrigspriser til et ufatteligt lavt niveau. Danmark har sammen med Holland altid været dygtige transportnationer, som kan se muligheder og genveje overalt - og det kommer virkelig til udtryk her.

Jeg tror desværre, at alt for mange bagatelliserer problemet - hvorimod vi, der sidder midt i det hele, har en anden tilgang. Det hele startede vel i 2005/6, hvor der var travlt og dermed mangel på danske biler og chauffører, der ville arbejde uden fortjeneste. Derfor importerede store firmaer biler fra Polen og Baltikum - det har så senere udviklet sig.

I starten kom disse vognmænd med dårlige biler, dårlige dæk og kun toakslede biler, men politiet var overhovedet ikke til stede og magtede ikke at formå danske love og regler overholdt. Nu er disse entreprenører blevet meget dygtigere, bedre etableret og har lært at gebærde sig i Danmark - og hvis de ikke var her, fik vi slet vore varer frem, idet chauffør/ vognmands-jobbet bestemt ikke er attraktivt til det nuværende prisniveau.

Lad os få nogle love og vilkår, som man kan forstå og myndighederne kontrollere.

Niels Juel Nielsen
Blomstervangen 56
8250 Egaa

Hvordan kan en person som hr. Jacob Chr. Nielsen sidde i en sådan stilling og vide så lidt om, hvad der foregår i den virkelige verden. Han er så tæt på virkeligheden, at han bare behøver at træde ud af hoveddøren, måske køre forbi toldpladsen i Padborg.

Hvor mange flere danske vognmænd mener han, der skal lukke med dertil tabte arbejdspladser, før han får øjnene op for virkeligheden? Hvor er bestyrelsen henne? Der er da trods alt et par stykker med biler på danske nummerplader endnu. Kan de ikke gøre manden begribeligt, hvad der sker i den virkelige verden?

Er ked af, ITD er blevet til den forening, som direktøren giver udtryk for, når man tænker på, hvilke personligheder der tidligere tegnede FDE/ITD, hvor etik/moral var kendetegnet for foreningen.

Søren B. Nielsen
Vejlegårdsparken 82, 5 mf.
2665 Vallensbæk Strand

[add:450]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063