Svag optimisme blandt vognmænd
DTL’s årlige konjunkturanalyse er netop offentliggjort for 2014, og den viser en forsigtig optimisme hos de danske vognmænd trods en lav efterspørgsel.
Undersøgelsen viser, at det gennemsnitlige resultat pr. beskæftiget er steget igen i 2013, men ikke i nær samme takt som tidligere. Det er faldet for virksomheder med 10-25 beskæftigede og de helt store med over 51 beskæftigede, hvor det endda bliver negativt i år.
Det er entreprenørvognmændene (grus, sten mv. og byggeelementer mv. inkl. kranarbejde), som sammen med landbrugs- og gartneriprodukter mv. har de bedste resultater pr. beskæftiget, mens blandet palleteret stykgods har det dårligste. Affaldstransporten er røget ned ad ranglisten.
Fokus på trafiksikkerhed
Det er især uddannelse og instruktion af medarbejderne – via kurser og løbende samt ved introduktion til virksomheden – som virksomhederne arbejder med eller overvejer at arbejde med. Også investeringer i materiel ud over det, som loven kræver, samt det at sænke lastbilernes fart generelt anvendes eller påtænkes især anvendt.
Lidt over halvdelen prøver også aktivt at forebygge nye ulykker ved at undersøge ”tæt-på”-ulykker (ulykker, som blev afværget i sidste sekund).
Det er især kameraer (f.eks. bak- eller sidekameraer) samt drejelige eller el-justerbare sidespejle, som virksomhederne investerer i eller overvejer at investere i, når de investerer i materiel ud over det, som loven kræver. Også afskærmning ligger højt på listen over det foretrukne materiel. Omvendt er det endnu ikke udbredt at investere i lastbiler med en anden opbygning i form af lave rudeunderkanter og døre mv. og man reducerer heller ikke antallet af spejle for at bedre overblikket.
Halvdelen på vinterdæk
Over halvdelen kører med vinterdæk eller overvejer at gøre det. På elektroniksiden er det især elektroniske stabilitetsprogrammer mod vælteulykker, intelligent, avanceret cruisecontrol og regnsensorer, der investeres i eller overvejes at investere i.
Det er især i forhold til at opnå færre omkostninger, at virksomhederne, at trafiksikkerhedsarbejdet har værdi. Næsten 60 pct. vurderer dette. Også den imagemæssige og reklamemæssige værdi for virksomheden er vigtig. Omvendt har det ikke stor værdi for muligheden for virksomhedens deltagelse i udbud.
[add:352]