Modulvogntog forlænges til 2030
56 ton totalvægt for 7-akslede vogntog og en forlængelse af forsøget med modulvogntoget frem til 2030. Det er nogle af ingredienserne i regeringens netop offentliggjorte vækstpakke, der desuden tilgodeser godskørslen på danske veje med 2,5 mia. kr. fra de ledige midler i Infrastrukturfonden til en række ”vækst- og produktivitetsfremmende infrastrukturinitiativer”.
Regeringen vil samtidig i samarbejde med den grønne transportforligskreds udvide vejnettet indrettet til kørsel med modulvogntog.
Udspillet mødes med klapsalver fra branchens organisationer.
»Hvad der nærmere ligger i udtrykket ”vækst- og produktivitetsfremmende infrastrukturinitiativer” vil formentlig bero på en politisk prioritering af, hvor pengene skal bruges. Men det er sikkert, at 56 ton totalvægt og forlængelse af forsøgsordningen for modulvogntog så langt ud i fremtiden, vil give tryghed for vognmændene, når de skal ud at investere i materiel. Samtidig giver det også kommunerne en vis ro, fordi det giver mening at bruge penge på at indrette infrastrukturen efter de nye, effektive standarder,« siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.
Hos DI Transport ærgrer man sig over, at modulvogntog ikke bliver permanente i Danmark – men glæder sig alligevel over forlængelsen.
»For transportvirksomhederne er modulvogntog en omkostning og en investering, som man selvfølgelig gerne vil være sikker på kan tjene sig hjem. Derfor var usikkerheden over, hvad der skulle ske efter 2016 en hæmsko for virksomhedernes lyst til at investere. Vi havde foretrukket at ordningen blev gjort permanent, men en forlængelse til 2030 er det næstbedste, der kunne ske,« chefkonsulent i DI Transport Rune Noack.
Chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD er på bølgelængde:
»Danmark beholder sin position blandt foregangslandene i Europa med modulvogntog og med vægtgrænser, der giver mulighed for at udnytte lastbilernes fulde potentiale. Det kan vi være stolte af og glade for på erhvervets og hele samfundets vegne. Vognmanden vinder takket være en mere effektiv vejtransport, samfundet vinder på mindre trængsel og miljøet vinder på mindre CO2. Win-win-win,« siger Jørn-Henrik Carstens.
[add:338]