Landvinding for modulvogntog
Politikerne i Europa-Parlamentet er ikke imod de eksisterende forsøgsordninger og anden praksis for brug af tungere, højere og længere lastbiler i visse medlemslande og mellem visse medlemslande – blandt andet i Norden.
Parlamentet har i forløbet haft mulighed for at stemme imod en fortsættelse af denne praksis. Men det undlod man, og det skal ses som en positiv udvikling, vurderer direktør i Nordic Logistics Association Søren H. Larsen efter afstemningen 15. april på EU-Parlamentets sidste plenarforsamling før valget.
Han betegner resultatet som en klar landvinding for vejtransporten. For i tiden op til afstemningen var der flere tegn på, at Europa-Parlamentet ville aflive muligheden for at køre, som man gør, mellem de nordiske lande:
»Takket være et stort lobbyarbejde med at få overbevist Europa-parlamentarikerne om at lade deres tvivl komme vejtransporten til gode undgik vi, at hele den nordiske model for kørsel med tungere og længere køretøjer end EU-standard, var blevet ulovlig fra den ene dag til den anden. Det kunne faktisk være gået så galt, men fornuften sejrede.«
Må afvente rapport
Til gengæld har EU-Parlamentet foreslået, at Kommissionen i 2016 skal fremlægge en rapport om forsøgene med større og tungere lastbiler. Det bliver grundlaget for en eventuel yderligere åbning til den tid, og det ærgrer alligevel NLA-direktøren:
»Det er beklageligt, at parlamentet heller ikke er klar til at tage et skridt i den anden retning og tillade mere brug af større lastbiler. Færre, men større lastbiler er f.eks. også et bidrag til reduktion af CO2, hvilket erfaringerne fra de nordiske lande og Holland bekræfter. Nu skal vi så have endnu en rapport fra Kommissionen om brugen af større lastbiler, og det har den fordel, at diskussionen holdes i gang. Men det skaber ingen afklaring for de vognmænd, der skal investere i fremtidigt materiel,« vurderer Søren H. Larsen.
[add:338]