Ny kampagne-sæson skudt i gang
Solen var fremme, da trafiksikkerhedskampagnen ”Trafiksikkerhed i Øjenhøjde” tirsdag for 11. gang afgav startskuddet til en ny sæson rundt om på danske skoler.
Det foregik på Holme skole i Højbjerg ved Aarhus med deltagelse af rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune Bünyamin Simsek.
Kampagnen bruger budskabet: ”Hjælp chaufføren med at passe på dig i trafikken – bliv set.” Og det sker netop ved, at man som cyklist holder sig væk fra risikozonen, når man skal ligeud, og lastbilen skal til højre.
Samtidig opfordrer kampagnen til, at man anvender en refleksvest eller bruger overtøj i pangfarver, som cyklist.
Østjylland er målet i 2014
2.- 4. klasserne på Holme Skole blev som de første i år undervist hele dagen af erfarne chauffører. Fokus er på placering og synlighed som cyklist, for det kan hjælpe chauffører med at passe på børnene i trafikken.
I 2014 vil kampagnen primært besøge skoler i Østjylland syd for Limfjorden til Horsens og afvikles i perioden fra uge 17 til og med uge 22.
Der er i år tilmeldt knap 50 skoler, og der undervises ca. 180 klasser. Kampagnen deltager også på to særlige events på Teknisk Museum i Helsingør på Grundlovsdag 5. juni og ved den årlige Falck-dagen på Egeskov slot 2. august 2014.
Partnergruppen bag Trafiksikkerhed i Øjenhøjde består af DTL – Danske Vognmænd, fagforbundet 3F's Transportgruppe, energiselskabet OK, Danske Fragtmænd, Volvo Lastbiler, Børneulykkesfonden og Codan Skadesstop.
[add:445]