Højere tolerance for overlæs
Justitsministeriet sender nu snart en ny cirkulæreskrivelse i høring, hvor den gældende tolerancegrænse forhøjes til en tolerancegrænse på 6,0 pct. - dog maksimalt 2000 kg. Det fremgår af et svar fra justitsminister Karen Hækkerup til Folketingets Retsudvalg på et spørgsmål stillet af MF Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Siden 1. marts har den gældende tolerancegrænse været 3,0 pct. - dog maks. 1500 kg.
»Jeg er meget tilfreds med både Justitsministeriets og Transportministeriets lydhørhed og imødekommenhed i denne sag. Det har været et rodet forløb, hvor tolerancegrænsen blev ændret, inden totalvægten blev øget - og hvor tolerancegrænsen blev sat dramatisk ned. Så vi har arbejdet benhårdt på at lande dette resultat,« siger DTL’s direktør, Erik Østergaard.
Transportministeriet oplyser, at erhvervet har foreslået, at tolerancegrænsen for totalvægten for køretøjer over 3500 kg ændres til 5 pct. (i praksis 5,9 pct.), dog maks. 2000 kg, og at Transportministeriet kan støtte dette forslag.
Det imødekommer nemlig ønsket om at beskytte broer ved en eventuel ændring af den godkendte totalvægt for 7-akslede vogntog fra 54 til 56 ton. Samtidig reducerer det vejslid og bidrager til en bedre trafiksikkerhed.
I svaret konkluderer Justitsministeriet, at de ud fra Transportministeriets begrundelser er indstillet på at følge Transportministeriets anbefaling om fastsættelsen af tolerancetærsklen i forhold til tiltalerejsning for overtrædelse af reglerne om totalvægt for køretøjer over 3500 kg.
Justitsministeriet finder dog, at procentsatsen af "ordensmæssige grunde" bør fastsættes til 6,0 pct. frem for 5 pct. (i praksis 5,9 pct.).
[add:442]